Hej !
Har installerat en begagnad baxi solo plus 40kw (tryckande fläkt) shunt styrning ,laddomat 21-60
3 x1300l vatten 50meter ny 1" pex kulvert totalt 3 st element i drift ( Lill stugan)
Började använda systemet för ca 1 års sedan å då fungerade de hyfsat tog ca en helgs eldning att värma tankarna .
men nu efter ett par månaders uppehåll (ingen eldning över sommar)
har monterat ny keramik i pannan , veden är lite fuktig men lågan ser fin
ut och det man har matat in i eldstaden brinner alltid upp rökgas 200 grader.
om jag tänder efter jobbet och kl 16,30 och eldar för fullt hela kvällen . Värmer den mina 3 element +ca 400l vatten på ca5 timmar det tar ca 2 timmar innan pannan gått från 40 till 87grader (laddomat termostat 87g ) rökgas 200 vid eldning. Pannan och skorsten ny sotat ( även turbolatorer)
vad kan det vara för fel?
Har installerat en begagnad baxi solo plus 40kw (tryckande fläkt) shunt styrning ,laddomat 21-60
3 x1300l vatten 50meter ny 1" pex kulvert totalt 3 st element i drift ( Lill stugan)
Började använda systemet för ca 1 års sedan å då fungerade de hyfsat tog ca en helgs eldning att värma tankarna .
men nu efter ett par månaders uppehåll (ingen eldning över sommar)
har monterat ny keramik i pannan , veden är lite fuktig men lågan ser fin
ut och det man har matat in i eldstaden brinner alltid upp rökgas 200 grader.
om jag tänder efter jobbet och kl 16,30 och eldar för fullt hela kvällen . Värmer den mina 3 element +ca 400l vatten på ca5 timmar det tar ca 2 timmar innan pannan gått från 40 till 87grader (laddomat termostat 87g ) rökgas 200 vid eldning. Pannan och skorsten ny sotat ( även turbolatorer)
vad kan det vara för fel?
Det låter ju helt klart som om nåt är fel. Vem har installerat det? Hör med installatören det får han fixa. Om du gjort det själv, förklara mer och lägg upp så detaljerat som möjligt hur det är kopplat med paintbild och vanliga bilder.
Hej.
Har du fått till tätningarna till sekundärluften rätt? Det är väl ett par ringar om jag inte minns fel.
Pröva att minska sekundärluften på spaken på framsidan.
Sen har du ju ett spjäll att ställa totala luftflödet med under topp plåten kolla om du kan justera den.
Får du plats med en del ved i pannrummet, så passa på att ha den på tork där.
4000l på fem timmar är väl inte så dumt? Hur mycket ökar tempen i tankarna under denna tid?
Är termostaten hel tror du, det låter ju inte normalt med två timmar.
Har du fått till tätningarna till sekundärluften rätt? Det är väl ett par ringar om jag inte minns fel.
Pröva att minska sekundärluften på spaken på framsidan.
Sen har du ju ett spjäll att ställa totala luftflödet med under topp plåten kolla om du kan justera den.
Får du plats med en del ved i pannrummet, så passa på att ha den på tork där.
4000l på fem timmar är väl inte så dumt? Hur mycket ökar tempen i tankarna under denna tid?
Är termostaten hel tror du, det låter ju inte normalt med två timmar.
Jag värmer 400-500 liter på 5 timmars eldning på full effekt inte 4000l tar säker 40 timmar i dags läget
sekundär luften fungerar fint , var väldigt noggrant när jag bytte keramiken. Det blåser rejält i springan i keramik i de små hålen.
Igår tog jag vinkelslip och stålborste trissa och körde bort all tjära i eldstaden , men inte mycket skillnad i effekt
Ska kolla direktspället så det verkligen stänger .
Åter kommer med kopplingschemat .
sekundär luften fungerar fint , var väldigt noggrant när jag bytte keramiken. Det blåser rejält i springan i keramik i de små hålen.
Igår tog jag vinkelslip och stålborste trissa och körde bort all tjära i eldstaden , men inte mycket skillnad i effekt
Ska kolla direktspället så det verkligen stänger .
Åter kommer med kopplingschemat .
Idag var jag och hämtade ved som var 1 år äldre och det blev betydligt bättre effekt.
Men det tar fortfarande långt tid att värma tankarna , hur långt tid ska det ta att värma min 4000Liter?
Men det tar fortfarande långt tid att värma tankarna , hur långt tid ska det ta att värma min 4000Liter?
6 timmar + uppvärmning av pannan ca 0,5 timme + värme levererat till radiatorer som förlänger laddningen någon timme till. Grovt räknat kan det ta 8 timmar när det är minusgrader ute och mer om huset saknar isolering.
Har du kollat direktspjäll? Stängde den tätt?
gaia
Har du kollat direktspjäll? Stängde den tätt?
gaia
Eldar nu med veden som är 1 år äldre (ren björkved)
Har även lånat en en borste för rengöring av turbolatorerna , som körs med skruvdragaren.
Satt som en fastbrännd hinna i turbolatorerna ,men nu är de helt rena.
Direktspjället var tät och fint.
Tycker vedpannan fungerar ganska bra nu.
Lågan ser fin ut och det låter som att det är riktigt bra tryck i elden.
Tar ca 10-12 timmar att värma mina 4000L om jag eldar på fullt.
Verkar inte kunna bli högre effekt, eller?
Har även lånat en en borste för rengöring av turbolatorerna , som körs med skruvdragaren.
Satt som en fastbrännd hinna i turbolatorerna ,men nu är de helt rena.
Direktspjället var tät och fint.
Tycker vedpannan fungerar ganska bra nu.
Lågan ser fin ut och det låter som att det är riktigt bra tryck i elden.
Tar ca 10-12 timmar att värma mina 4000L om jag eldar på fullt.
Verkar inte kunna bli högre effekt, eller?
En fråga till , efter jag har slutat elda cirkulerar fortfarande vattnet mellan panna och tankar , alltså pannan kan vara 70 grade typ 24 timmar efter avslutad eldning .
Blir ju stora avkylningar i onödan .
Blir ju stora avkylningar i onödan .
Hur styrs Laddomaten? Den skall bara gå när det brinner i pannan, funkar i min mening bäst med rökgastermostat.
Jag har en Perifal Solo Plus 40kW kopplad till en tank på2500L samt laddomat 21-60 som jag eldat i sedan 1994.
Det tar c:a 5 timmar med björkved(1 ilägg) att värma tanken från 40 grader till 90 grader i toppen och 70 grader i botten om jag inte värmer upp huset.
Under pannans ovansida ska finnas en inställning av rökgastemperaturen som stänger av fläkten och laddpumpen samtidigt när rökgastemperaturen går under t.ex. 100 grader. Jag tror att det är svårt att värma 4000L snabbare än 10-12h som du anger. Elda aldrig med sur ved. Isolera alla rör noggrannt samt dina 3 tankar måste vara välisolerade. Om du har tankar som är fabriksisolerade är de säkert för dåligt isolerade. På detta forum finns många exempel på hur man isolerar tankarna på ett bra sätt.
Det tar c:a 5 timmar med björkved(1 ilägg) att värma tanken från 40 grader till 90 grader i toppen och 70 grader i botten om jag inte värmer upp huset.
Under pannans ovansida ska finnas en inställning av rökgastemperaturen som stänger av fläkten och laddpumpen samtidigt när rökgastemperaturen går under t.ex. 100 grader. Jag tror att det är svårt att värma 4000L snabbare än 10-12h som du anger. Elda aldrig med sur ved. Isolera alla rör noggrannt samt dina 3 tankar måste vara välisolerade. Om du har tankar som är fabriksisolerade är de säkert för dåligt isolerade. På detta forum finns många exempel på hur man isolerar tankarna på ett bra sätt.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack , mycke intressant att hör från en med liknande panna.
/tar ca 10 timmar nu och tycker det fungerar fint.
Har rensat den undre pluggen på laddomaten , så nu tömmer
laddomaten det sista varmvatten som är kvar i pannan
/tar ca 10 timmar nu och tycker det fungerar fint.
Har rensat den undre pluggen på laddomaten , så nu tömmer
laddomaten det sista varmvatten som är kvar i pannan
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden