Hej,
Jag har haft en kompis som är rörmokare till att koppla min vedpanna med min ackutank och tryckexpansionskärl. Något är kopplat fel, då jag bara får värme i radiatorerna när jag eldar, mens tanken laddas som väntat. När eldningen upphör kommer det ingen värme från tanken till radiatorerna även om tanken är varm hela vägen ner.
Tryckexpansionskärlet har förtryck på ca 0,8 bar och hamnar rätt över 1 när tanken är helt varm.
Kan någon av ni duktiga människor här se vad som är felet och kanske komma med förslag till hur man kan fixa det till utan att måste dra om alla rör?
Är något oklart fråga gärna. Tack!
Jag har haft en kompis som är rörmokare till att koppla min vedpanna med min ackutank och tryckexpansionskärl. Något är kopplat fel, då jag bara får värme i radiatorerna när jag eldar, mens tanken laddas som väntat. När eldningen upphör kommer det ingen värme från tanken till radiatorerna även om tanken är varm hela vägen ner.
Tryckexpansionskärlet har förtryck på ca 0,8 bar och hamnar rätt över 1 när tanken är helt varm.
Kan någon av ni duktiga människor här se vad som är felet och kanske komma med förslag till hur man kan fixa det till utan att måste dra om alla rör?
Är något oklart fråga gärna. Tack!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ni har kopplat returen från schunten på fel sida av laddomaten. Backventilen spärrar flödet till tanken. Returen går stället genom panna och tillbaka i övre laddröret till tänk och schuntens varma sida.
Så borde det vara...
Mvh Gordon
Så borde det vara...
Mvh Gordon
Ser lite underligt ut. Då man kör mot acktank brukar man ha både lång och kort cirkulation med varsin cirkualationspump. Korta cirkulationen mellan panna och acktank. Ladda acktanken via laddomaten. Långa cirkulationen ut mot radiatorerna, helst via automatstyrd motor-shunt. Håller konstant temp ut på radiatorerna oberoende av panna av/på och temp i acktank. Kanske var det det rörmokaren menade?
Ja, det är en lite konstig lösning - men platsproblem gör också att det inte var så lätt att göra det på "bästa" sätt....men vi fick göra det på möjligt sätt.
Har nu pratat med flera som säger samma sak...att returen måste flyttas till andra sidan av laddomaten eller alternativt få en egen ingång i botten på ackutanken.
Andra funderingar/förslag?
Har nu pratat med flera som säger samma sak...att returen måste flyttas till andra sidan av laddomaten eller alternativt få en egen ingång i botten på ackutanken.
Andra funderingar/förslag?
Jag är rätt övertygad att det räcker. För att prova kan du ful-testa med att ta bort backventilen i laddomaten.DrPersson skrev:
Då borde det funka att få värme iaf. Dock är det inte en långsiktig lösning.
Kan man göra det också mens man eldar och laddar?
Rörmokaren kommer onsdag eller torsdag och fixar det, men det ville ju vara skönt att få lite värme så länge. Men det är ju bara ett par dagar. Vad tror du om det?
Vet du då också hur man kommer åt backventilen i en Laddomat 21-60?
Rörmokaren kommer onsdag eller torsdag och fixar det, men det ville ju vara skönt att få lite värme så länge. Men det är ju bara ett par dagar. Vad tror du om det?
Vet du då också hur man kommer åt backventilen i en Laddomat 21-60?
Jag har ett Termovar laddpaket, och på det är det en stor skruv längst ner i mitten. Därinne sitter en backventil i form av en lucka.
Laddomat är ju lite annat. På termovar så tror jag inte det går att elda utan, pumpen måste ha luckan på plats för att cirkulera på rätt sätt.
Laddomat är ju lite annat. På termovar så tror jag inte det går att elda utan, pumpen måste ha luckan på plats för att cirkulera på rätt sätt.
Jag ser.....tror jag lämnar det som det är...har ju alla fall värme när jag eldar och tanken laddas korrekt så det finns varmt vatten från slingorna utan problem. Bättre att vänta till rörmokaren kommer inom ett par dagar.
Bara en undran: Skulle det egentligen hjälpa att ta bort backventilen? Jag ser inte helt hur det hjälper då det ju bara spärrar för kallt vatten från botten av tanken, eller är det bara jag som inte ser hur det skulle kunne fungera? Nu pratar vi bara i teorin så klart.......för det ändrar väl inte på att det kalla returvatten passerar genom pannan och in i framledningen igen?
Bara en undran: Skulle det egentligen hjälpa att ta bort backventilen? Jag ser inte helt hur det hjälper då det ju bara spärrar för kallt vatten från botten av tanken, eller är det bara jag som inte ser hur det skulle kunne fungera? Nu pratar vi bara i teorin så klart.......för det ändrar väl inte på att det kalla returvatten passerar genom pannan och in i framledningen igen?
Har du kikat på termoventilers dokumentation?
http://www.termoventiler.se/index.php?sida=dokumentation
Som redan skrivet borde det se ut såhär:
(just denna bilden är hämtad från laddomat21)
http://www.termoventiler.se/index.php?sida=dokumentation
Som redan skrivet borde det se ut såhär:
(just denna bilden är hämtad från laddomat21)
hej mitt system är kopplat på samma vis ,med returen mellen tank och ladomat, men är det svarta sträcket nedåt påfyllningen så är det bra att flytta den till före ladomaten eller visa ladomater har anslutning för det.systemet luftar sig bättre då vid påfylning,samt om du behöver fylla vid varm panna så fylls det i botten på tanken
Klicka här för att svara