1 295 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Vedeldning tillsammans med VP
Håller på att bygga ett vedsystem med 1500 L acc tankar och en beg 30kW vedpanna.
I huset sitter det en Sanyo 9kW luft till vatten med en tank inkl vvb i pannrummet. När det är -10 så går det åt el och kallare räcker den inte till. Nu vill jag inte att vp skall ladda in i acc tankarna när jag inte eldar, samtidigt skall den gå in och värma, när det kallnar i tankarna. Min tanke är att ha separat rumstermostat för vedsystemet och låta vp termostaten ligga ett par grader lägre, samt sätta en backventil på returen till shunten från vedsystemet. Om jag åker bort och har full värme i acc tankarna och det kallnar i dem, går vp in och tar över utan att ladda varmvatten in i acc tankarna.
Tänker jag rätt eller fel?
Nästa undring blir då vad händer med varmvattenproduktionen, skall jag där sätta en backventil eller hur få till det, det sitter en 110L beredare i en av tankarna.
Bra ideer mottages.
Harry
I huset sitter det en Sanyo 9kW luft till vatten med en tank inkl vvb i pannrummet. När det är -10 så går det åt el och kallare räcker den inte till. Nu vill jag inte att vp skall ladda in i acc tankarna när jag inte eldar, samtidigt skall den gå in och värma, när det kallnar i tankarna. Min tanke är att ha separat rumstermostat för vedsystemet och låta vp termostaten ligga ett par grader lägre, samt sätta en backventil på returen till shunten från vedsystemet. Om jag åker bort och har full värme i acc tankarna och det kallnar i dem, går vp in och tar över utan att ladda varmvatten in i acc tankarna.
Tänker jag rätt eller fel?
Nästa undring blir då vad händer med varmvattenproduktionen, skall jag där sätta en backventil eller hur få till det, det sitter en 110L beredare i en av tankarna.
Bra ideer mottages.
Harry
Har själv lagt i vpn på mitten av tanken,så när pannan eldas blir det varmare i tanken än vad vpn tänkt gjort och den stoppar, Att det även råkar hålla vv-beredaren varm så ingår den i ackumulatorvolymen och ligger latent tills du förbrukar vattnet.Det går att krångla till det med mer sofistikerad styrning om man tycker den digitala tekniken tillför något väsentligt i sammanhanget men hos mig har det fungerat helt utan varken service eller byte av komponenter sedan 1983. Förutom nämnda är en vattenmantlad pelletskamin + 15 kvm solfångare anslutet till systemet och det enda digitala som är anslutet är solstyrningen.Alternativet för dig är annars att köra systemen parallellt med växelventil ,men varför krångla till en så enkel sak som att värma ett hus.
BOrde det inte räcka att ha en Bivalent shunt, mitten uttag ersätts med toppen på tanken och topp uttag lägger man in VP. Så att när shunten börjar kalla på värme så tar den från tanken först, sedan när den har blivit för kall så öppnar den till VP..
Vet dock inte vad som styr när VP ska starta?
Vet dock inte vad som styr när VP ska starta?
exerg skrev:Har själv lagt i vpn på mitten av tanken,så när pannan eldas blir det varmare i tanken än vad vpn tänkt gjort och den stoppar, Att det även råkar hålla vv-beredaren varm så ingår den i ackumulatorvolymen och ligger latent tills du förbrukar vattnet.Det går att krångla till det med mer sofistikerad styrning om man tycker den digitala tekniken tillför något väsentligt i sammanhanget men hos mig har det fungerat helt utan varken service eller byte av komponenter sedan 1983. Förutom nämnda är en vattenmantlad pelletskamin + 15 kvm solfångare anslutet till systemet och det enda digitala som är anslutet är solstyrningen.Alternativet för dig är annars att köra systemen parallellt med växelventil ,men varför krångla till en så enkel sak som att värma ett hus.
Nu är det snart färdigsvetsat där nere och det blir en enkel lösning. Jag har visserligen en vvb i en av tankarna, men den lämnar jag orörd, jag matar till befintlig VP tank via soluttagen från Ack systemet. Styr cirkpumpen med två termostat i serie, en i första ack tanken och en i VP tanken.
Ett problem kanske kan vara maxtemperaturen, vet ej om man kan köra in 80-90 grader i tanken. men det kan jag ju styra med termostaten. Med denna lösning behöver jag ej blanda ihop två olika shuntsystem och krångla till det. Har en backventil sitter innan VP tanken, vill inte att den skall skicka in varmvatten i Ack tankarna.
Den dagen jag sätter in solfångare kan jag väl köra in det i samma ledning som jag drar till VP tanken. Tacksam för synpunkter.
mvh Harry
Hej igen
Nu kör jag nya systemet (Värmebaronens lilla vedpanna och 3 x 500L), utan krångel med elektronikprylar, förutom två termostat i serie, ena kallar på värme, sitter i vp tanken, den andra känner av om det finns någon värme i acc tanken att ladda över. Det verkar funka, om man nu även hade torr ved, den blev uppsågad i maj, men med denna sommar så är den inte tillräckligt torr, får väl köpa lite om det finns, ska ju bara elda när vpn inte räcker till (Sanyo co2 10kW). Allt kostade färdigt runt 20kkr och en gasfyllning, borde kunna ladda upp en bild, men vet ej hur?.
Harry
Nu kör jag nya systemet (Värmebaronens lilla vedpanna och 3 x 500L), utan krångel med elektronikprylar, förutom två termostat i serie, ena kallar på värme, sitter i vp tanken, den andra känner av om det finns någon värme i acc tanken att ladda över. Det verkar funka, om man nu även hade torr ved, den blev uppsågad i maj, men med denna sommar så är den inte tillräckligt torr, får väl köpa lite om det finns, ska ju bara elda när vpn inte räcker till (Sanyo co2 10kW). Allt kostade färdigt runt 20kkr och en gasfyllning, borde kunna ladda upp en bild, men vet ej hur?.
Harry
Klicka här för att svara