15 444 läst ·
18 svar
15k läst
18 svar
Floore golvvärme?
Hoppsan, missade denna tråd i somras.
Ja, plattsättaren använde nån typ av flexfog. Själva flooreskivorna tål ju inte punktbelastning direkt men belastning över större ytor ska ju inte vara något problem. Därför tror jag de säger att om du använder små plattor, typ 10x10 eller 15x15, så ska man helst flytspackla ovanpå deras skivor, minst 10mm. Det ska inte behövas för större plattor.
Jag använde 30x60 i hallen, men där valde vi ändå att flyta ca 5mm. Mest för att komma i nivå med anslutande parkett. I wc:n la jag in 15x15, och där flytade vi kanske 12-13mm ovanpå floores skivor. Men underlaget undertill är ju a och o.
Ja, plattsättaren använde nån typ av flexfog. Själva flooreskivorna tål ju inte punktbelastning direkt men belastning över större ytor ska ju inte vara något problem. Därför tror jag de säger att om du använder små plattor, typ 10x10 eller 15x15, så ska man helst flytspackla ovanpå deras skivor, minst 10mm. Det ska inte behövas för större plattor.
Jag använde 30x60 i hallen, men där valde vi ändå att flyta ca 5mm. Mest för att komma i nivå med anslutande parkett. I wc:n la jag in 15x15, och där flytade vi kanske 12-13mm ovanpå floores skivor. Men underlaget undertill är ju a och o.
Bumpar denna för att höra fler tankar och erfarenheter.
Jag förstår inte det som skrivs om flera slangar, men det kanske bara gäller större ytor? Jag funderar på att ägga det i hallen om 6 kvm och räknade då ed att det är en enda slinga som man kopplar ihop i en shunt som tar vatten från det befintliga värmesystemet. Tror ni det är ok?
Hur viktigt är det med plattstorleken på klinker enligt ovan?
Försämras värmen om man flytspacklar?
Jag förstår inte det som skrivs om flera slangar, men det kanske bara gäller större ytor? Jag funderar på att ägga det i hallen om 6 kvm och räknade då ed att det är en enda slinga som man kopplar ihop i en shunt som tar vatten från det befintliga värmesystemet. Tror ni det är ok?
Hur viktigt är det med plattstorleken på klinker enligt ovan?
Försämras värmen om man flytspacklar?
Jag tror tvärt om, att värmefördelningen blir bättre med lite flytspackel ovanpå. Jag har lagt 50mm skivorna, som jag fäste med flytfix på betonggolv enligt Floores instruktioner. Ovanpå la jag 30x60 plattor direkt på skivorna. Enligt Floore skall det blir jämn värme, men det är mycket tydligt var slangarna ligger i golvet. Det är alltså långt ifrån jämn värme, så lite flytspackel för att fördela värmen skulle inte skada!Blomqvist78 skrev:
Jag har LK EPS som är motsvarande men som har 1mm aluminiumplåt ovanpå. Jag har klinker dierkt på skivorna och jag känner inte var slangarna går, förutom då de ställen där det är mer än avståndet mellan (15cm).
Jag har ett gäng skivor kvar om du är intresserad, Blomqvist78, finns på Ekerö...
EDIT: rör har jag också så det räcker till 6kvm...
Mvh,
Anders
Jag har ett gäng skivor kvar om du är intresserad, Blomqvist78, finns på Ekerö...
EDIT: rör har jag också så det räcker till 6kvm...
Mvh,
Anders
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden