Hej! Jag har ett element som trilskas rejält! Det är den undre luftningsnippeln som inte gör något alls, faktiskt! Den går att öppna, men det kommer inget. Varken luft eller vatten. Ur den övre strömmar det vatten bara den vrids upp någon millimeter. Elementet är iskallt, termostaten är bortplockad och "piggen" går att trycka in m.h.a sidan av en tång och den hoppar snabbt ut igen. Det märkliga är dock att röret upp till elementet är kallt. Vad kan jag göra? Vågar jag börja skruva på hela nippeln eller kommer vattnet att forsa ut då??

Krilleman
Är returventilen öppen?

Har radiatorn någonsin varit varm?

Undre luftningsnippel? Vad jag vet har element bara luftning i överkant, kan vara strypventilen på returen som du menar, den kan ju vara helt inskruvad och stryper flödet helt...
Brukar sitta ett lock över den ventilen, man tar bort det då man justerar strypningen.

Det är inte så mycket som kan gå sönder på en raditor, den leder ju bara vamvatten i en slinga genom ett antal sektioner. Luftningsnippel finns bara en, placerat högt upp på radiator. Ibland kan dock radiatorventilen ha kärvat på så vis att "piggen" går att röra men den släpper för det inte igenom något flöde. Om man inte får igång det igen genom att "motinera" piggen med en tång (tryck in och dra ut) så får man byta ventilen, men kolla först att inte returen är strypt som krilleman påpekade.

Det är normalt att röret fram till radiator är kallt om man har tvårörssystem och radiatorventilen är stängd.

Radiatorn var varm innan den monterades bort i början av sommaren för åtgärd av vattenskada, och vi har inte haft någon värme igång på radiatorerna förrän häromdagen.

Vad är returventilen, och vart sitter den? (n00b när det gäller VVS)

Ja, en undre luftningsnippel. Har det på två av mina element, de ser precis likadana ut som de övre. Fast jag vet ju egenltigen inte vad det är, men jag vet hur de ser ut :P

Det är två rör - ett in och ett ut :P
Jag ska kolla returen så fort jag får reda på vad det är och hur man gör :)

scampi skrev:
Radiatorn var varm innan den monterades bort i början av sommaren för åtgärd av vattenskada,
Det är inte så att man stängt någon kran i samband med att den monterades bort och sedan glömt att öppna den?

Alfredo skrev:
Det är inte så att man stängt någon kran i samband med att den monterades bort och sedan glömt att öppna den?
Fullt logiskt, men nej, tyvärr. Jag har redan kollat det. Jag tror det ligger något i den mystiska returen, då elementet fylldes på när det monterades tillbaka, men sedan har det (och alla andra) stått kallt, och nu är det ju kallt fast de andra är varma.

Kan du ta en bild på radiatorn? Som tidigare skrivits kanske du har en stängd returventil. Har du en radiator med radiatorkoppel, alltså som en klump där tillopp och retur är inkopplade och sen ett kromat rör därifrån upp till termostaten?
Och lufta gör man bara i överkanten radiatorn.

Fixar bild/er när jag kommit hem :)

Om ni har monterat bort radiatorn antar jag att termostaten på radiatorventilen varit inskruvad under hela tiden?
Då kan det vara så att ventilen hängt sig. Ta en hammare och knacka på ventilen, lägg nåt emellan så du inte skadar lacken, tex en handduk.

D
Sätter en femma på att returen stängdes när man monterade bort elementet och nu har man bara monterat tillbaka elementet utan att öppna returventilen. Precis som ett par andra varit inne på.

Här är i alla fall den efterfrågade bilden på elementet.

Vad är returventilen och hur fixar jag det själv? :P

• WP_000196.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
scampi skrev:
Här är i alla fall den efterfrågade bilden på elementet.

Vad är returventilen och hur fixar jag det själv? :P
Det är den koppling som ser ut som en T-koppling nere till höger på elementet, lossa blindmuttern och skruva skruven i mitten motsols med avsett verktyg (tex flatmejsel, insexa).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.