typ så här
!BmKsphw!2k~$(KGrHqIH-DwEtrgn3wd)BLerpyeO(Q~~_12.jpg

Precis det är dessa grejer.

Styrdon 4x288kr
Givare 285kr
Termostat 423kr
Central 505kr
Jag får det till 2365kr. Du behöver inte en termostat per slinga...

Frågan är dock om det är lämpligt med golvgivare i garage. Visst påverkas den mindre när man vädrar ur med porten, men plattan kommer ju ha konstant temperatur då vilket inte är i harmoni med vädret utanför.

Jag har själv nyss kopplat på mitt garage på bergvärmen och funderar på hur jag ska reglera. Jag har golvvärme i huset och stora lågtempraddar på övervåningen så all värme är lågtemp. Garaget är inkopplat direkt på husets cirkpump och det fungerar ju bra, bortsett från att jag måste ut i garaget och strypa slingorna i blindo för att ändra temperaturen.

Man kan ju tänka sig att sätta en vanligt termostat utan golvgivare och sätta den i ett litet skåp så att man får en tröghet i den.

En annan variant jag har funderat på är att man skulle kunna ha en strypning på slingan med en parallelkopplad annan strypning och ventil på. Man justerar in ena strypningen efter önskad "standbytemp", och när man vill ut och mecka så vrider man om ventilen så att man får en parallellkoppling med den andra strypningen och flödet ökar då till den andra injusterade tempen. På så vis kan man växla mellan två förinställda temperaturer. Om gargets placering är ungefär lika som huset med solinstrålning mm så kommer ju VP:n se till att tempen är konstant i både hus och garage.

Har du raddar måste du shunta ner först.

Kikade på tyska ebay och hittade Uponor "Raumfühler RF 230" som verkar vara en rumstermostat som direkt kan styra upp till 12st 230V ställdon. Då sparar man in kostnaden för centralen.

Du måste shunta ner temperaturen till golvslingorna, annars blir det svårreglerat. Montera 1 rumstermostat som styr alla slingorna. Du behöver en termostat + mottagarenhet (reglercentral) samt 4 ställdon.
Den termostaten som nämndes ovan (RF230) verkar inte finnas hos uponor, varken i Sverige eller Tyskland. Den verkar vara gjord för 230V och behöver även 230V ställdon istället för 24V som är det vanliga.

Så enklast är att köpa uponors grejer. Rinkabyrör har allt. Golvgivare kan du skippa, det använder man oftast bara i badrum där man vill ha viss komfortvärme, och då gjuter man in ett rör en bit ut i golvet mellan två slingor och stoppar i givaren

Redigerat:
230V ställdon finns också på tyska ebay... så vill man komma billigt undan så kan det bli ca 4x30€ för ställdon + 20€ för termostaten, säg 1500kr med frakt. Men rinkabyrör är kanske tryggare.

I mitt fall skulle jag vilja kunna växla tempen mellan säg 10C och 22C remote. Det verkar som att man kan göra det om man väljer Uponors större 12-kanalers central i kombination med timerenheten som ser ut som en rumstermostat med display, denna timer verkar ha en ingång för ECO-läge (som skulle kunna styras av en fjärrswitch av nåt slag) och man kan då ställa in två temperaturer, en vanlig och en "ECO". Men det blir ett maffigt (=dyrt) system.

Funderar på om man ska montera in ett relä i rumstermostaten istället som växlar mellan två förinställda trimpotentiometrar, då kostar det typ 50kr plus en timmas jobb istället för 5000kr eller nåt sånt..

Det funkar säkert fint med de Tyska grejerna. Konstigt bara att de heter Uponor och inte finns på Uponors Tyska sida..
Varför vill du växla temperaturen "remote"? Om du vill hålla frostfritt i garaget och höja temperaturen enbart när du ska t ex meka med bilen, så är golvvärme ingen bra lösning. Det är alldeles för trögreglerat. Då ska du ha en fläktkonvektor eller aerotemper istället.

Jag vet ju att det finns en stor tröghet, samtidigt vill jag ha så billig drift som möjligt, det är därför jag vill kunna höja remote. I det hektiska livet med karriär och dagishämtningar så kommer jag alltid komma på att jag borde höja värmen när jag är på språnget.

Det optimala vore om jag kunde logga in och schemalägga en höjning till helgen. Vi har ju en gäststuga i en del av garagebyggnaden också, givetvis med egen golvvärmeslinga.

Ok. Det finns ju möjlighet till sms-styrning av uponors trådlösa system. Det går även att koppla till det trådbundna tillsammans med en timermodul. Tänk på att du behöver dra på värme ett dygn innan du tänkt dig att höja tempen. Sen kommer det att ta en tid för plattan att svalna av vid sänkning, beroende på hur väl isolerat garaget är.
Om du gör den proceduren ofta under en vinter, så är jag inte säker på att driften blir så billig, tyvärr.
Sen finns det alla möjliga andra typer av värmestyrningar, mer eller mindre avancerade, både sms och webbaserade, allt är ju en fråga om hur mycket pengar man vill plöja ner.

Förutsatt att man är ute i tid så kan man ju i princip Bara förskjuta värmetillförseln ett dygn bakåt i tiden. Ska jag jobba i garaget lördag och söndag så kanske det är lagom att höja värmen fredag morgon till lördag kväll eller natt och gå på eftervärmen på söndagen. Då slänger man ju inte bort energi pga trögheten.

Men det förutsätter nästan att man kan schemalägga, annars kommer man säkert glömma både att höja i tid och sänka när man är klar.

förlåt min okunskap men vart får jag tag i en termostat som sitter på ett 1" t-rör ?

dags att testa :)

Termostatventiler i 1" är kanske inte det lättaste att hitta. Rinkabyrör har Danfossventiler i 3/4". Sen behöver du en termostat med extern givare också, om du tänkt göra som på bilden du lagt in tidigare. Den hittar du också hos Rinkaby

Köp bara ställdonen som passar till din fördelare. Sen tar du nån gammel 24v trafo och hittar kanske nån begagnad mekanisk termostat. Färdigt för några hundralappar. Så kör jag i mitt garage.

Men hur är det, jobbar Uponors central med nån slag medlvärdesbildning/PWM av styrdonen? För när jag tittade på mina i huset (innan jag övergick till fasta strypningar) så var dom ju ofta lite halvvägs öppna. De är väl termiska och har en stor tröghet för att kunna regleras analogt istället för på/av.

Hur funkar detta med din termostat, blir det på/av? Får du några svängningar på grund av trögheten i plattan i kombination med hårt på/av?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.