Senaste flytten begåvades oss med två hus. En har en hyfsad modern elpanna, det andra är på gång att konverteras från direktel till vattenburet och en L/V-pump. Jag märker dock efter ett par månader med elpannan att jag inte har någon koll på hur saker och ting fungerar, närmare bestämt relationen mellan pannan och termostater.

På elpannan, och jag antar att det gäller de flesta sorters, L/V, mark, berg etc, sätter man in önskad rumstemperatur och det finns en utegivare som känner av utetemperaturen. Vad gör egentligen då termostaterna för nytta, annat än att man kan begränsa temperaturen i ett rum om man nu skulle vilja det? Jag antar att om man sätter in t.ex. 20 grader på önskad rumstemp på pannan, så skall termostaterna var fullt öppna? Vad innebär det vad avser energieffektivtet om man inte har termostaterna fullt öppna, anpassar värmepannan sig till att man använder mindre av varmvattnet eller producerar den värme som vanligt och eldar för kråkorna?

Du ska justera in värmekurvan på pannan, där framledningen styrs av utetemperaturen. Detta görs när det är kallt ute och ingen solinstrålning genom fönster, och med fullt öppna termostater på radiatorerna. När du hittar ett läge där du får en önskad rumstemperatur (21 grader är normalt) så har du hittat rätt kurva. Detta kan kräva några dagars laborationer.
När du väl hittat rätt så ställer du ner termostaterna på önskad rumstemp. På så vis kommer de att fungera som temperaturbegränsare om det blir för varmt pga att solen lyser in, man lagar mat, eldar i kamin eller annan påverkan.
Har du däremot en inomhusgivare kopplad till din panna så får du köra med öppna termostater, förutom där man vill ha lite svalare, t ex i sovrummet.

lordi skrev:
Du ska justera in värmekurvan på pannan, där framledningen styrs av utetemperaturen. Detta görs när det är kallt ute och ingen solinstrålning genom fönster, och med fullt öppna termostater på radiatorerna. När du hittar ett läge där du får en önskad rumstemperatur (21 grader är normalt) så har du hittat rätt kurva. Detta kan kräva några dagars laborationer.
När du väl hittat rätt så ställer du ner termostaterna på önskad rumstemp.
Men om man vill ha 21 grader då, enligt ditt exempel, då är det fullt öppna termostater som gäller?

Om man nu skruvar ner termostaterna i några rum, är detta då slöseri? Dvs. man utnyttjar inte den värme som pannan/pumpen producerar. Är jag ute och cyklar?

Det beror lite på vad du har för typ av termostat. Normalt brukar fullt öppen termostat motsvara ca 28 graders rumstemperatur, men det finns begränsade modeller som stänger vid 21-22 grader i fullt öppet läge.

Om du enligt mitt exempel skruvar ner några termostater så är det inte slöseri, tvärtom. Du sparar energi på att sänka värmen.
Däremot så är det inte bra ur reglerteknisk synpunkt att skicka ut onödigt varmt vatten från pannan, och lite beroende på hur väl isolerade rören är så kan man räkna med en högre värmeförlust i rören.

Speciellt om man har en värmepump så vill man hålla nere temperauren på framledningen för bättre effektivitet.

Angående temperaturreglering så är det lite knepigt att förklara , men en termostatventil fungerar bäst när man skickar ut precis på gränsen så varmt vatten som behövs för att hålla, säg 21 grader, som i mitt exempel. Alltså man använder ventilens övre register så att säga = den är mestadels öppen och stryper lite när det behövs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.