Jag eldar med pellets och pannrummet är därför husets absolut varmaste rum, men det är ju inte där jag vill ha värmen. Jag funderar därför på att ta upp hål i pannrumsväggen och med hjälp av en fläkt skicka ut värmen till -- ja, till vad då? På ena sidan är tvättstugan och det är iofs lovvärt att skicka värmen dit för då torkar tvätten fortare, men på andra sidan är gillestugan och trappan upp till våningsplan ett och två. Skickar jag värmen dit får vi glädje av den hela tiden och inte bara när vi har nytvättat. Eller ska jag pumpa värme i båda riktningarna?

Vad bör man förresten använda för fläktar? Funkar det att använda en 120 mm lådfläkt från en PC?

Jag skulle inte rekomendera att öppna hål och flytta luft från pannrumet.
Dels är det en brandzon, och den vill du behålla. Och dels brukar det lukta lite rök och sota lite ibland när man sotar pannan eller om det är lågtryck och blåst tex, dumt att sprida det i huset.

isolera rör ?;)

• Gilla
corre
  • Laddar…
corre skrev:
Dels är det en brandzon, och den vill du behålla. Och dels brukar det lukta lite rök och sota lite ibland när man sotar pannan eller om det är lågtryck och blåst
Tänkte inte på det..! ;-) Vilka rör är det som bör isoleras? Alla som är för varma för att ta på? Hela rummet kryllar av rör och jag har inte hunnit sätta mig in vart alla går eller vilken funktion de har. Vid en hastig blick påminner delar av rummet om den där skärmsläckaren som fanns till Windows 95.

FemTummar skrev:
Vid en hastig blick påminner delar av rummet om den där skärmsläckaren som fanns till Windows 95.
Ha ha ha!

• Gilla
Missionären
  • Laddar…
FemTummar skrev:
Vilka rör är det som bör isoleras? Alla som är för varma för att ta på?
Jag hade gjort så

När jag nu börjar fundera på isolering så känns det lite tokigt att luftintaget till pannrummet sitter rakt över acktankarna och dränker dem i kalluft utifrån... Är det möjligt att ta luften innifrån huset istället eller punkterar man brandzonen igen då?

Nja, det går, men eftersom luftförbrukningen är rätt stor med draglucka och brännare så rekomenderas det att ta den utifrån.
Du kan ju flytta luftintaget med spirorör en bit, så att du slipper kallraset över accarna

Ska pannrummet vara en brandzon????

Det finns vissa regler runt detta. Dom är avhängda på effekten på pannan om jag minns rätt. Över 60kWh tillkommer extra krav.

Men efter att ha varet delaktig i att ringa brandkåren under en brand hos grannen, och sett skadorna i huset har jag en bestämmd åsikt om hur det ska vara.

Missionären skrev:
Ska pannrummet vara en brandzon????
Det beror på hur stor panna man har, normalt sett inte en brandzon (inte mer än mitt vardagsrum där kaminen står)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.