2 036 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Vattenmantlad kamin
Hej, Jag och min fru har precis köpt hus och vi vedeldar i en vattenmantlad kamin (huset är i sten och ytan knappt 90 kvadratmeter). Dock upplever vi lite problem med systemet. Vår kamin är en Olymberyl Aidan HF443 som är kopplad till det vattenburna systemet. Kaminen står i vardagsrummet och direkt nedanför finns vårt pannrum. Här finns ackumulatortank, panna, expansionskärl (slutet), avledningsrör (som går ifrån kaminen och spottar ut vatten om trycket överstiger 1.5 bar), shunt (manuell) med mera, Vad jag kan se utifrån specifikationen av kaminen ska jag kunna driva 10-12 radiatorer. Problemet jag/vi upplever är att det bara blir värme på tre element (väldigt varmt) av totalt 8 stycken (4 på ovanvåningen, 3 på nedanvåningen och ett i källaren). Stänger man av värmen på dessa får man istället varmt i två andra element i huset. Har någon något förslag på vad detta kan bero på och hur man löser det? På flera av elementen är vreden avknäckta och dessa element går därför på full värme. Min tanke är att jag ska byta ut alla vred till termostater och reglera temperaturen på elementen jämnare. Det finns exempelvis inte någon mening med att ha 30 grader varmt i hallen, 25-30 i vardagsrummet, 14 grader i köket och 10 grader i källaren. Är det en god idé att byta ut vreden till termostater och löser detta mitt problem tro? Sen undrar jag hur shunten ska stå. Just står den på 5/10. Kan någon förklara lite mer ingående om hur man justerar shunten manuellt. På sikt kommer jag skaffa en automatiskt men i nuläget är det inte aktuellt. Mvh Niclas
Då tankens temperatur ändras iom att du eldar så kan den inte fungera tillfredsställande utan motorstyrning. Om du tex har 50 gr i tanken och justerar shunten till de ca 35-38 grader på tilloppsledningen, som troligen radiatorerna behöver just nu, så blir det förmodligen 60 grader på tilloppet då du eldat upp tanken till 80 grader. Vattnet tar lättaste vägen så byte av ventiler gör visserligen en del men det är shunten du borde lägga krutet på. Tills dess så kan du öka flödet på pumpen för att få värme till fler element.
exerg: Tack för utförligt svar. Jag kommer nog försöka byta ut till shuntautomatik så snart som möjligt. Det blir nog en Thernomatic cbj, dels då den verkar ha fått bra betyg men framförallt då den verkar vara lätt att installera. Sen är den ju billig också.
http://www.termoventiler.se/media/upload/Monteringsanvisning_CBJ_pa_shunt.pdf
Problematiken just nu ligger i att jag kör cirkulationspumpen på hastighet 3, det vill säga högsta effekt. Ändå är där inte en tillstymmelse till värme i vissa element såvida jag inte stänger de som blir varmast snabbast.
Jag har en manuell shunt (ESBE mg-serien); (se bilden i länken ovan, den översta samt bifogad bild) men den sitter upp och ner. Den stora frågan jag har är därför, jag vill ju helst inte montera shuntautomatiken upp och ner, om det räcker att man vrider axeln på shunten 180 grader och på så sätt får shuntautomatiken på rätt håll. Jag är inte vidare tekniskt av mig men jag hoppas att ni förstår min fråga
. Visa bilaga 72222Visa bilaga 72223
largab: Så blir det nog
Ska jag ändå byta några kan jag likaväl byta alla.
http://www.termoventiler.se/media/upload/Monteringsanvisning_CBJ_pa_shunt.pdf
Problematiken just nu ligger i att jag kör cirkulationspumpen på hastighet 3, det vill säga högsta effekt. Ändå är där inte en tillstymmelse till värme i vissa element såvida jag inte stänger de som blir varmast snabbast.
Jag har en manuell shunt (ESBE mg-serien); (se bilden i länken ovan, den översta samt bifogad bild) men den sitter upp och ner. Den stora frågan jag har är därför, jag vill ju helst inte montera shuntautomatiken upp och ner, om det räcker att man vrider axeln på shunten 180 grader och på så sätt får shuntautomatiken på rätt håll. Jag är inte vidare tekniskt av mig men jag hoppas att ni förstår min fråga
largab: Så blir det nog
Klicka här för att svara