vattenlaas_expansionskaerl.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

@Elkludde: Just så, ångröret/överkokningsröret går ut på taket som vanligt. Skissen visar ett varmanslutet expansionskärl med vattenlås, i detta fall är ju expansions- och ångledning i samma rör. I mitt fall blir det några extra rör iåmed kallanslutning.

Stenolofanders skrev:
[bild]
@Elkludde: Just så, ångröret/överkokningsröret går ut på taket som vanligt. Skissen visar ett varmanslutet expansionskärl med vattenlås, i detta fall är ju expansions- och ångledning i samma rör. I mitt fall blir det några extra rör iåmed kallanslutning.
OK förstår

Det blev syrafast ändå. Skiljde någon 100-lapp. :) Plåten är valsad och ska bara svetsas ihop, den kommer bli ca 50,3 i ytterdiameter. Då kom jag på att luckan upp till vinden kanske inte är så stor. Givetvis är den mindre, 49,5cm. Hmmm. Vet inte om jag ska plocka ner lucka/trappa (är spikad) eller göra kärlet lite mindre. Gör jag den mindre så blir den ca 188l istället för 196l. Tank är ca 2600l, har inte kollat panna med ca 150-200l. Sen har jag 14 radiatorer + rör i olika storlekar.

Standard hos en del tillverkarna är 48 cm klokt att ta syrafast liten prisskillnad

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.