1 091 läst ·
1 svar
1k läst
1 svar
Passa på att konvertera från direktel i samband med till-/ombyggnad?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har tänkt att bygga till 25-28 m2 till vårt hus på 100 m2. Det ska bli ett nytt större sovrum i tillbyggnaden (nr 1 i bilden) och nuvarande sovrum, som angränsar till den nya delen, ska delas upp i toalett, klädkammare och arbetsrum (nr 2). Vi har krypgrund i hela huset och det blir det nog i tillbygget också.
Idag har vi direktel och värmer huset i huvudsak med luftvärmepump och braskamin. I badrum och hall (nr 3, 4) har vi elektrisk golvvärme. Vid tillbyggnad så kommer inte nuvarande uppvärmning räcka till utan en extra luftvärmepump måste upp i så fall.
Nu till frågeställningen...
När vi ändå bygger till 25 m2 och bygger om 15 m2 känns det som ett gyllene tillfälle att lägga vattenburen golvvärme i de delarna. Och det optimala hade ju förstås varit att bryta upp golvet i HELA huset och lägga slang överallt, men det blir för omfattande. Min tanke är då att man skulle kunna sätta in element i de delarna. Borde vara hyfsat enkelt iom krypgrunden.
Vad tror ni om denna tanke? Jag har funderat på luft/vattenpump i så fall. Hur mycket skulle utbytet av värmesystem kosta, i mycket grova drag?
Vår nuvarande förbrukning ligger på 11000 kWh/år, inkl. hushållsel, plus 4-6 m3 ved. En extra luftvärmepump skulle kosta 15000-20000:- och ett par tusen kWh mer per år. Med detta i åtanke skulle vi aldrig räkna hem investeringskostnaderna men vi skulle öka komforten, öka värdet på huset och öppna upp för andra värmekällor i framtiden.
Någon som har några tankar kring detta?
Jag tänker mig följande tre delposter:
1. Luft/vattenpump med installation plus annat lullull som behövs för att få värmekällan komplett.
2. Element, rör och installation i den orörda delen av huset, ca 75-80 m2.
3. Läggning av vattenburen golvvärme i om-/tillbyggnaden, ca 40 m2. Jag tänker mig spårad golvspån och slang. Kommer inte ligga klinker någonstans och det blir träbjälklag med krypgrund under.
Den sista posten skulle man kunna tänka sig att göra utan de första två för att förbereda inför eventuell konvertering längre fram i tiden. Frågan är bara hur mycket extra det skulle kosta och om det då skulle vara värt det.
Jag tänker mig följande tre delposter:
1. Luft/vattenpump med installation plus annat lullull som behövs för att få värmekällan komplett.
2. Element, rör och installation i den orörda delen av huset, ca 75-80 m2.
3. Läggning av vattenburen golvvärme i om-/tillbyggnaden, ca 40 m2. Jag tänker mig spårad golvspån och slang. Kommer inte ligga klinker någonstans och det blir träbjälklag med krypgrund under.
Den sista posten skulle man kunna tänka sig att göra utan de första två för att förbereda inför eventuell konvertering längre fram i tiden. Frågan är bara hur mycket extra det skulle kosta och om det då skulle vara värt det.
Klicka här för att svara