Någon speciell rostfri plåt man ska ha? Vilken tjocklek räcker?

Jocke

1,5mm eller 2mm skulle jag kört på

Då kör jag på 2mm. Räcker det med vanligt rostfri plåt?

Använd syrafast, håller bättre 1.5 är nog max

Så 1,5mm räcker. Ah då kör vi på det. Kanske blir lite billigare. Kollade runt lite på nätet och där hittade jag att kärlen var gjorda i kvalitestål EN 1.4301 (SS 2333). Är det syrafast?

Undrar även hur jag ska koppla in kärlet. På den jag har nu ca 50l så är det kopplat först under som sedan går vidare till övre anslutning och sen ut genom taket. Det finns även ett skvallerrör som går ner till pannrummet. Stämmer detta?

Redigerat:
Joukko skrev:
Så 1,5mm räcker. Ah då kör vi på det. Kanske blir lite billigare. Kollade runt lite på nätet och där hittade jag att kärlen var gjorda i kvalitestål EN 1.4301 (SS 2333). Är det syrafast?
Vet ej beteckningen
men jag fick gjort i syrafast i inte så stor prisskillnad,men skulle vara betydligt bättre enligt tillverkaren

Enoksson skrev:
[länk] Kanske värt att kolla upp om du nu inte har material liggande och en mekanisk verkstad.
Jag ska kolla först vad plåt kostar. Svetsningen står en kompis för.

Den gamla svenska beteckningen SS 2333 är rostfri men ej syrafast, motsvarande kvalitet för syrafast var/är SS 2343 eller SS 2348.

Jag har fått ett pris på 1650 + moms (1,5mm) på en bit på 1,6m x 1m och 2st bitar på diametern 0,52m. Alltså ca 2m2. Bra eller dåligt pris?

Jag såg att det fanns båda sorterna där SS2343 är lite dyrare.

Redigerat:
Nyfiken fråga.. På större anläggningar med automatiskt tryckhållningssystem används ofta tunnor i plast som kärl på trycklösa sidan. Dessa finns färdiga med lock och anslutning upptill och nertill. Varför används inte plast till småpannorna??

Jag håller just på att koppla in ett öppet expansionskärl till ett vedsystem med stor acktank. Jag pluggar igen anslutningen till skvallerröret, detta rör ansluts istället via ett vattenlås. Anledningen är att jag tänker hälla paraffinolja i kärlet för att förhindra syresättning och avdunstning, vattenlåset hindrar oljan att rinna ut.
Jag använder alltså bara två anslutningar på expansionskärlet: ett i botten och ett i toppen. Nåt att tänka på när du svetsar ihop ditt kärl?

Dessutom kommer jag att åbäka mig lite extra genom att ordna så att jag kan växla mellan att ha kall expansion och vanlig varm expansion. Dels roligt att jämföra de två varianterna, dels vill jag ha möjligheten att värma kärlet vid frysrisk. Det blir några extra kopplingar och en kulventil ba.

Hur funkar det med skvallerröret ,om det pluggas ,skall överkodningsröret gå ut på taket som brukligt eller ?

Jag har kollat upp lite mer nu. Det räcker med vanligt rostfritt, kommer hålla ett bra tag framöver. Få se vad jag får för pris på detta.

Joukko skrev:
Jag har kollat upp lite mer nu. Det räcker med vanligt rostfritt, kommer hålla ett bra tag framöver. Få se vad jag får för pris på detta.
Det beror på vad man menar med ett bra tag för vanligt rostfritt mitt höll i fem år ! men var o en väljer ju själv glöm inte att det skall vara metall till anslutningarna om Du använder järnrör för övrigt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.