Så 1,5mm räcker. Ah då kör vi på det. Kanske blir lite billigare. Kollade runt lite på nätet och där hittade jag att kärlen var gjorda i kvalitestål EN 1.4301 (SS 2333). Är det syrafast?
Undrar även hur jag ska koppla in kärlet. På den jag har nu ca 50l så är det kopplat först under som sedan går vidare till övre anslutning och sen ut genom taket. Det finns även ett skvallerrör som går ner till pannrummet. Stämmer detta?
Undrar även hur jag ska koppla in kärlet. På den jag har nu ca 50l så är det kopplat först under som sedan går vidare till övre anslutning och sen ut genom taket. Det finns även ett skvallerrör som går ner till pannrummet. Stämmer detta?
Redigerat:
Vet ej beteckningenJoukko skrev:
men jag fick gjort i syrafast i inte så stor prisskillnad,men skulle vara betydligt bättre enligt tillverkaren
Nyfiken fråga.. På större anläggningar med automatiskt tryckhållningssystem används ofta tunnor i plast som kärl på trycklösa sidan. Dessa finns färdiga med lock och anslutning upptill och nertill. Varför används inte plast till småpannorna??
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Jag håller just på att koppla in ett öppet expansionskärl till ett vedsystem med stor acktank. Jag pluggar igen anslutningen till skvallerröret, detta rör ansluts istället via ett vattenlås. Anledningen är att jag tänker hälla paraffinolja i kärlet för att förhindra syresättning och avdunstning, vattenlåset hindrar oljan att rinna ut.
Jag använder alltså bara två anslutningar på expansionskärlet: ett i botten och ett i toppen. Nåt att tänka på när du svetsar ihop ditt kärl?
Dessutom kommer jag att åbäka mig lite extra genom att ordna så att jag kan växla mellan att ha kall expansion och vanlig varm expansion. Dels roligt att jämföra de två varianterna, dels vill jag ha möjligheten att värma kärlet vid frysrisk. Det blir några extra kopplingar och en kulventil ba.
Jag använder alltså bara två anslutningar på expansionskärlet: ett i botten och ett i toppen. Nåt att tänka på när du svetsar ihop ditt kärl?
Dessutom kommer jag att åbäka mig lite extra genom att ordna så att jag kan växla mellan att ha kall expansion och vanlig varm expansion. Dels roligt att jämföra de två varianterna, dels vill jag ha möjligheten att värma kärlet vid frysrisk. Det blir några extra kopplingar och en kulventil ba.
Det beror på vad man menar med ett bra tag för vanligt rostfritt mitt höll i fem år ! men var o en väljer ju själv glöm inte att det skall vara metall till anslutningarna om Du använder järnrör för övrigtJoukko skrev: