5 727 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Effektberäkning frostfritt
Hej, jag har byggt ett förråd på 18 kvm. Det är isolerat med 95mm + 45mm i väggar och tak och 145mm + 45mm i golvet. I detta tänkte jag ha värme så att det är frostfritt. Jag har läst på nätet att när man beräknar effekten för ett rum så är det ca 70-75 watt/m2. Är det samma siffra som gäller om man bara ska ha frostfritt eller kan man gå ner i effekt och till vad i sådana fall?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Nej, effektbehovet är starkt beroende på temperaturdifferensen mellan den uppvärmda ytan och utsidan. Sänker du tempen inne minskar effektbehovet. Så ja, du kan troligen gå ned i effekt.
Självklart innebär detta också att isolergrad samt geografiskt läge i landet också påverkar effektbehovet.
Låt oss anta att du har ett U-värde på ca 0,2 W/m2K får vägg/tak och 0,15 för golvet (vad du exakt har, har jag inte försökt utreda). Jag gissar vidare att förrådet är 3x6 m. Det ger oss i grova slängar 2,4x6x2 + 2,4x3x2 = 43,2 m2 väggyta samt 18 m2 golv resp tak. Du har inte angett några fönster eller dörrar? Vi antar vidare en temperaturdifferens mellan ute och inne på 20 grader (+5 till -15)
43 +18 m2 vägg och tak U 0,2 => 244 W
? m2 fönster U=? => ? W
18 m2 golv U 0,15 => 54 W
Alltså i storleksordningen 300W plus lite till för fönster och dörrar, kanske max effektbehov om 400 W, vilket på 18m2 blir ca 22 W/m2.
Det var bara ett räkneexempel. Du kan räkna själv med dina uppgifter och välj alltid effektbehovet lite lagom i överkant.
Ventilation, dvs utbyte av den varma luften och ersätta med kall, kräver också en hel del energi, som jag inte tagit höjd för i räkneexemplet.
Självklart innebär detta också att isolergrad samt geografiskt läge i landet också påverkar effektbehovet.
Låt oss anta att du har ett U-värde på ca 0,2 W/m2K får vägg/tak och 0,15 för golvet (vad du exakt har, har jag inte försökt utreda). Jag gissar vidare att förrådet är 3x6 m. Det ger oss i grova slängar 2,4x6x2 + 2,4x3x2 = 43,2 m2 väggyta samt 18 m2 golv resp tak. Du har inte angett några fönster eller dörrar? Vi antar vidare en temperaturdifferens mellan ute och inne på 20 grader (+5 till -15)
43 +18 m2 vägg och tak U 0,2 => 244 W
? m2 fönster U=? => ? W
18 m2 golv U 0,15 => 54 W
Alltså i storleksordningen 300W plus lite till för fönster och dörrar, kanske max effektbehov om 400 W, vilket på 18m2 blir ca 22 W/m2.
Det var bara ett räkneexempel. Du kan räkna själv med dina uppgifter och välj alltid effektbehovet lite lagom i överkant.
Ventilation, dvs utbyte av den varma luften och ersätta med kall, kräver också en hel del energi, som jag inte tagit höjd för i räkneexemplet.
Redigerat:
70W/m² är väl tilltaget för att fungera i de flesta hus även om de är dåligt isolerade. Skall du bara hålla frostfritt räcker det som sagt med mindre, men det är få nackdelar med att ha högre effekt än nödvändigt. Det påverkar inte energiförbrukningen.
Klicka här för att svara