1 337 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Slinga i garageplatta, 700kr kvm.
Hej!
Fick offert på golvslinga till garageplattan på 700kr kvm. Är ganska nollad om rör-priser, så frågar er om detta är bra eller dåligt?
Är meningen att dra kulvert från huset till garageplattan för att utnyttja bergvärmen på bästa möjliga vis.
Med vänlig hälsning, Fredrik
Fick offert på golvslinga till garageplattan på 700kr kvm. Är ganska nollad om rör-priser, så frågar er om detta är bra eller dåligt?
Är meningen att dra kulvert från huset till garageplattan för att utnyttja bergvärmen på bästa möjliga vis.
Med vänlig hälsning, Fredrik
Jag tycker att det låter dyrt.
Jag la ner 5st 60m slingor i min garageplatta, totalt med fördelare, shunt och pump så kostade detta ca 7-8000kr.
Det blir 70-80kr/m2 för mitt 100m2 garage. Givetvis finns det ingen arbetskostnad med i mina priser.
Jag la ner 5st 60m slingor i min garageplatta, totalt med fördelare, shunt och pump så kostade detta ca 7-8000kr.
Det blir 70-80kr/m2 för mitt 100m2 garage. Givetvis finns det ingen arbetskostnad med i mina priser.
Håller på och ska beställa material nu till min garageplatta, ska dock göra arbetet själv men slangen kostar 9:-/m och det går åt ca 4m per kvadrat
Sen tillkommer ju kostnaden för fördelare och så
Så 700:-/kvm låter väldigt dyrt!
Så 80m2 skulle kosta 56000:-? :eek:FreddaP skrev:
Är ju nästan, men bara nästan, samma kostnad som för grunden.
Haha, japp. Hade en liten ond magkänsla när jag fick offerten, därav jag skrev här. Även om jag är usel på rör-priser så kändes det lite väl. Man kan väl lika gärna köpa slinga själv och lägga ner?FredrikR skrev:
Har ingen kunskap inom detta område, är bara snickare
Jag är utbildad elektriker men jobbar inom stålindustrin, jag la slangen till min garageplatta själv med hjälp av svärfar och svåger, så jag tror säkerligen du grejar det.FreddaP skrev:
Själva läggningen tror jag att jag fixar, men det är hur man ska gå tillväga mellan garageplattan och husplattan. Hur gör man med kulverten? Har slingan ett eget skåp i garaget där man kopplar ihop kulverten?!FredrikR skrev:
Redigerat:
Är det med arbete då? Måste vara annars är det ju rent idiotiskt. :eek:FreddaP skrev:
Vår golvvärme (termotech), till 100 kvm bottenplatta inkl fördelare med 6 slingor, alla rörhållare och sånt gick på ca 14.000:-. Dvs 140kr/kvm.
Termotech gjorde en bra ritning på förläggningen som det bara var att följa.
Jag och pappa la ut hela golvvärmen på mindre än en dag. Och då hade vi inte någon sån där käck hållare för slangrullarna. Det hade underlättat kan jag säga.
Ta in andra offerter och/eller ta in offert på hela paketet (slang, fördelare, alla monteringsgrejer, och t.o.m kulvert om dom kan leverera det) från olika GV-leverantörer.
Roth, LK, Termotech, Uponor (wirsbo).
Med arbete.Mikael_L skrev:Är det med arbete då? Måste vara annars är det ju rent idiotiskt. :eek:
Vår golvvärme (termotech), till 100 kvm bottenplatta inkl fördelare med 6 slingor, alla rörhållare och sånt gick på ca 14.000:-. Dvs 140kr/kvm.
Termotech gjorde en bra ritning på förläggningen som det bara var att följa.
Jag och pappa la ut hela golvvärmen på mindre än en dag. Och då hade vi inte någon sån där käck hållare för slangrullarna. Det hade underlättat kan jag säga.
Klicka här för att svara