1 687 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Bygga egen kulvert
Hej! har en tanke som gnager lite.. har i dagsläget ett hus på ca 180kvm+ ett gårdshus på ca 85kvm som sitter ihop med "stora" huset via en kulvert. vattenburen värme via radiatorer. inga konstigheter med andra ord... nu till funderingen. har även ett garage med ved panna i som jag vill kunna stödelda med på vintern! i huset sitter nu en bergvärmepump som är hopkopplad med en kombipanna. har provat att elda i pannan och då stannar ju pumpen. men då får jag inte göra annat än sitta och elda hela dagarna.. kan jag inte sätta en plattvärmeväxlare mellan pump och panna och en kulvert ner till garagets panna? med en kran på kulverten så att den går att stänga bort? någon som har någon uppfattning kring denna ide?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Jag har inte ens en växlare och det fungerar.
När VP vill ha tillskott startar en cirkulationspump.
Protte
När VP vill ha tillskott startar en cirkulationspump.
Protte
Jag vill använda en pvvx för att inte blanda ihop systemen. Tänker nog försöka att bygga en egen kulvert mellan verkstan och huset men hur grova rör måste man ha?tänkte användå combipex slang? Någon här på forumet som har gjort något liknande?
Klicka här för att svara