8 707 läst ·
33 svar
9k läst
33 svar
Byta från fjärrvärme till Vedpanna?
Sida 1 av 3
Frågan är som ämnet. Jag som bor i ett hus byggt 1930, tegelhus, säkerligen dåligt isolerat spara några kronor på att konvertera tillbaka till en vedpanna.
Har en årsförbrukning idag med fjärrvärme ca 32000 kr i uppvärmning.
Jag har möjlighet att köpa ved, kapad och kluven för 350 kr kubiken. Kan säkert få ner detta pris om jag köper lite större mängder. Hur många kubik kan jag räkna med att förbruka? Huset är 138 kvm plus 77 källare ( idag ouppvärmd).
Tacksam för kloka svar då jag har tröttnat på skitdyra räkningar från kraftvärmebolaget!
Har en årsförbrukning idag med fjärrvärme ca 32000 kr i uppvärmning.
Jag har möjlighet att köpa ved, kapad och kluven för 350 kr kubiken. Kan säkert få ner detta pris om jag köper lite större mängder. Hur många kubik kan jag räkna med att förbruka? Huset är 138 kvm plus 77 källare ( idag ouppvärmd).
Tacksam för kloka svar då jag har tröttnat på skitdyra räkningar från kraftvärmebolaget!
En kubik staplad dålig granved ger ca 1000kWh, dvs 1Gwh. Räknar man med detta så krävs det 37m2 staplat för att värma huset utan förluster.
Har du en bra panna och bra isolering kanske du kan få ut 80% av denna energi till huset. 37/0.8=46.25GWh dvs 46m2 staplat.
Jag tycker att man skall räkna lite pessimistiskt, så att man inte blir besviken.
Får du tag i bra björk får du ut lite mer energi i den, kanske uppåt 1500kWh per kubik i bästa fall, då blir det 31m2 staplat. Någonstans mellan dessa värden bör du hamna.
Mvh Gordon
Har du en bra panna och bra isolering kanske du kan få ut 80% av denna energi till huset. 37/0.8=46.25GWh dvs 46m2 staplat.
Jag tycker att man skall räkna lite pessimistiskt, så att man inte blir besviken.
Får du tag i bra björk får du ut lite mer energi i den, kanske uppåt 1500kWh per kubik i bästa fall, då blir det 31m2 staplat. Någonstans mellan dessa värden bör du hamna.
Mvh Gordon
Verkar mycket, men för att få lite hävstång bör veden vara näst intill gratis. Ett + är att huset kommer antagligen må mycket bättre eftersom källaren blir uppvärmd av vedpannan, murstocken funkar som ett jätte element också.
Om jag räknar med att veden kostar mig 350 kr kubiken och att jag skulle göra av med ca 46 kubik per år, vilket i sig låter ganska mycket i mina öron så är kostnaden för veden 16100 kr. Hälften av vad vi betalar idag. Borde kunna räkna hem en panna på ca 5 år. Eller tänker jag fel?
I ett hus med sådan förbrukning så skulle du behöva 6-10m3 acctank och en 50-60KW panna för att få en hyfsat bekväm eldning.
En sådan anläggning lär nog kosta över 100 papp med alla tillbehör, således blir återbetalningstiden lite längre.
Då räknar du ändå inte in allt arbete med att hantera veden, å andra sidan kan jag tycka att det finns ett mervärde i att få elda
Kanske en bra braskamin som komplement är en lösning?
En sådan anläggning lär nog kosta över 100 papp med alla tillbehör, således blir återbetalningstiden lite längre.
Då räknar du ändå inte in allt arbete med att hantera veden, å andra sidan kan jag tycka att det finns ett mervärde i att få elda
Kanske en bra braskamin som komplement är en lösning?
Isolera huset bättre??
Har kontaktat kommunens energirådgivare, blir ett hembesök i nästa vecka. Tankarna finns på att tilläggsisolera vinden. Frugan tycker vi borde byta fönster men jag menar att det kommer ta lång tid innan den investeringen lönar sig. Enligt kraftbolagetr är det mitt hus plus tre andra på gatan som är dyrast i kommunen vad gäller fjärrvärme.
Ved eller pellets?
Ved eller pellets?
håller med dejolomar skrev:
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Jaha, då har man haft kommunens energirådgivare på besök och det gav mig ingenting. Byta termostarer på mina gamla radiatorer och tilläggsisolera vinden, de enda två förslag som presenterades. Visst det behövs men det visste jag ju redan om. Han menade att jag skulle kunna spara upp till 25% av min totala värmekostnad med dessa två ingrepp. Han tyckte absolut inte att jag skulle byta uppvärmningssystem, mest dyrt tyckte han, jobbigt att aska ur pannan...
Han dillade även om ventilation, men backade lite då jag menade att detta snarare ökar mitt energibehov...då jag får in mer kall luft. Huset ventilerar sig själv ganska bra med lite otäta fönster etc.
Så nu blir det till att plocka in offerter för tilläggsisolering och byte av termostater. Finns det någon som har ett hum om vad jag kommer få betala.
Han dillade även om ventilation, men backade lite då jag menade att detta snarare ökar mitt energibehov...då jag får in mer kall luft. Huset ventilerar sig själv ganska bra med lite otäta fönster etc.
Så nu blir det till att plocka in offerter för tilläggsisolering och byte av termostater. Finns det någon som har ett hum om vad jag kommer få betala.