Flyttar i månadsskiftet äntligen in i min efterlängtade nya brf! Det är ett radhus så varje hus har "sitt eget" värmesystem.
Värmen är vattenburen el värme (som jag inte riktigt vet var den kommer ifrån, någon gemensam panna för föreningen? fjärrvärme? no idea..)
Denna kompletteras med en luftvärme pump.
Min fråga är hur man nu ska "sköta" detta system för att ha en behaglig värme inomhus runt 21 grader men samtidigt ha en behaglig kostand? Hur ska luftvärmepumpen köras?

katten12 skrev:
varje hus har "sitt eget" värmesystem.
Värmen är vattenburen el värme (som jag inte riktigt vet var den kommer ifrån, någon gemensam panna för föreningen? fjärrvärme? no idea..)
Hur ska luftvärmepumpen köras?
Om det är vattenburen elvärme lär du väl ha en elpatron så att du får värmekostnaden på elräkningen, eller hur debiteras du för värmen?
Använd luftvärmepumpen så mycket som möjligt och komplettera med elvärmen när luftvärmepumpen inte räcker till.

Vad ären elpatron? Jag antar att den hamnar på elräkningen..men jag vet faktiskt inte..
Ska den luftvärmepumpen alltid köras på "full fräs" eller finns det tillfällen då man ska köra den mindre eller inte köra den alls?

Ställ den på den temperatur du tycker är behaglig. När det blir så kallt att den inte längre orkar värma hela bostaden kan du låta den gå med full fart. Blir det riktigt kallt kan du bara låta den fortsätta gå eller stänga av den och låta elvärmen ta över. Själv stänger jag av luftvärmepumpen när det blir riktigt kallt, men många är helt övertygade om att den håller bättre om man bara låter den gå. Oavsett hur man gör brukar de hålla många år, så det verkar inte ha så väldigt stor betydelse. Hur som helst är verkningsgraden bäst när det inte är så kallt, så det är då den gör mest nytta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.