En Mjöbäcksvilla från 1990 på 170 kvm, med vattenburen golvvärme i hela nedervåningen inkl. garaget samt vattenradiatorer på övervåningen, har en årsförbrukning på 16000 kwh till en kostnad av 47000. Värmesystemet är mekanisk ventilation och en Nibe fighter frånluftsvärmepump från 2001. Isolering under bottenplattan enligt uppgift, samt samt treglasfönster.

Varför blir det så dyrt? Onödigt slöseri med värme (ex golvvärme konstant på i garaget) eller kan det vara något i husets beskaffenhet? Dåligt elavtal? Eller bedömer ni att uppvärmningskostnaden under dessa förutsättningar är normal?

47000 kr för 16000 kWh låter förfärligt dyrt. 16000 kWh låter däremot inte orimligt mycket. Har du verkligen skrivit rätt?

Jag har skrivit rätt. 47000 kr för 16000 kwh stämmer. Ska jag mao tolka din reflektion som att det är elavtalet som är boven i dramat?

Och skulle du i så fall kunna ge en icke-villaägare tillika helt novis på området en uppskattning på vad uppvärmningskostnaden hade legat på i normalfallet, så skulle jag bli mycket tacksam!

47000:- för 16000 kwh är sjukligt dyrt. En dryg krona per kwh är väl ett riktmärke. Säg 1.50:-/kwh så bör det ligga högt räknat.

Jag brukar betala mellan 0.62 och 0.75 per kWh. Sen några hundralappar i fastavgift. Byter du avtal så ska du inte behöva betala mer än 20000 per år!

Är 47000 inkl elnätsavgifter?
Det är ju nästan ockerpris du betalar. Har du struntat i att teckna något avtal? Du borde betala ca 25000 inkl elnätsavgifter.

Jo men till dina 62 öre skall du ju lägga nätavgiften också, typ 20 - 40 öre eller något i den stilen.

Men som sagt 47 000 för 16000 kwh låter helt orimligt, är det verkligen i Sverige?

Stort tack för era svar! Det är inte mitt hus än mindre mitt avtal ;).

Under 2012 förbrukade jag 6000 kWh till en kostnad av 10000 kr. Mitt hus är för olikt ditt för att jämförelsen av förbrukning skall vara relevant, men jag undrar vad du har för elavtal. Det låter orimligt att ett normalt elabonnemang skall vara så dyrt.

Cirka 1,50 kr per kWh inklusive nätavgift är väl det de flesta av oss betalar.

3 kr/kWh är antingen en missuppfattning eller ockerpris.

47k rimmar mera mot total driftskostnad !
Dvs inkl vatten, avfall, försäkring, etc ??

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.