2 065 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Orsak till hög uppvärmningskostnad?
En Mjöbäcksvilla från 1990 på 170 kvm, med vattenburen golvvärme i hela nedervåningen inkl. garaget samt vattenradiatorer på övervåningen, har en årsförbrukning på 16000 kwh till en kostnad av 47000. Värmesystemet är mekanisk ventilation och en Nibe fighter frånluftsvärmepump från 2001. Isolering under bottenplattan enligt uppgift, samt samt treglasfönster.
Varför blir det så dyrt? Onödigt slöseri med värme (ex golvvärme konstant på i garaget) eller kan det vara något i husets beskaffenhet? Dåligt elavtal? Eller bedömer ni att uppvärmningskostnaden under dessa förutsättningar är normal?
Varför blir det så dyrt? Onödigt slöseri med värme (ex golvvärme konstant på i garaget) eller kan det vara något i husets beskaffenhet? Dåligt elavtal? Eller bedömer ni att uppvärmningskostnaden under dessa förutsättningar är normal?
Moderator
· Stockholm
· 57 835 inlägg
Jo men till dina 62 öre skall du ju lägga nätavgiften också, typ 20 - 40 öre eller något i den stilen.
Men som sagt 47 000 för 16000 kwh låter helt orimligt, är det verkligen i Sverige?
Men som sagt 47 000 för 16000 kwh låter helt orimligt, är det verkligen i Sverige?
Under 2012 förbrukade jag 6000 kWh till en kostnad av 10000 kr. Mitt hus är för olikt ditt för att jämförelsen av förbrukning skall vara relevant, men jag undrar vad du har för elavtal. Det låter orimligt att ett normalt elabonnemang skall vara så dyrt.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Cirka 1,50 kr per kWh inklusive nätavgift är väl det de flesta av oss betalar.
3 kr/kWh är antingen en missuppfattning eller ockerpris.
3 kr/kWh är antingen en missuppfattning eller ockerpris.
Klicka här för att svara