4 635 läst ·
39 svar
5k läst
39 svar
Luft / vatten uppvärmning - hur hantera över årstiderna?
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
Hej
Den tidigare ägaren installerade 2007 ett luft vatten system i huset som värmer upp både kranvatten och vattenburen golvvärme och element. En sak jag tänkt på är att vattnet i kran är skållhett när man vrider på detta och min tanke var, varför? Måste jag ha såpass uppvärmning så de blir så varmt, framförallt så här under sommarmånaderna då jag inte värmer upp huset alls för jag kan tänka mig att de måste vara så varmt om vintern eftersom detta vatten värmer upp element och golvvärme.
Tänker jag fel eller kan jag stega ner tempen på vattentempen i tanken och isåfall till vilka grader?
Den tidigare ägaren installerade 2007 ett luft vatten system i huset som värmer upp både kranvatten och vattenburen golvvärme och element. En sak jag tänkt på är att vattnet i kran är skållhett när man vrider på detta och min tanke var, varför? Måste jag ha såpass uppvärmning så de blir så varmt, framförallt så här under sommarmånaderna då jag inte värmer upp huset alls för jag kan tänka mig att de måste vara så varmt om vintern eftersom detta vatten värmer upp element och golvvärme.
Tänker jag fel eller kan jag stega ner tempen på vattentempen i tanken och isåfall till vilka grader?
Tyvärr har jag dålig koll på sanyopumpar, men varmvattentempen ska gå att ställa in i inställningarna. Troligtvis finns även en blandningsventil till varmvattnet någonstans. Och som skrivits ovan, varmvattentemperaturen har inget med värmesystemet att göra.
De 65 graderna shuntas ner till den temp golvvärmen vill ha för tillfället. Håller tanken 65 grader konstant, så bör du ha en blandningsventil som du kan ställa ner varmvattentemperaturen på. Saknas detta så har installatören slarvat
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
det finns också ett vred med olika tempar med men i manualen framgår de inte vad detta vred är. De kallas bara för "reservvärmetermostat, normalt ska denna alltid stå i läge F (frostläge).Vid eventuellt fel vrid upp till önskad temperatur"
Reservvärmetermostat är precis vad det låter som. Den använder man om något fallerar med styrningen till värmepumpen. På så sätt behöver man inte frysa ihjäl om det krånglar på vintern. Den ska som manualen säger, normalt stå på F
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
Här är de vred jag hittade på den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det var mycket närbilderRoland112 skrev:

Tar du ut varmvatten till kranarna där det blå vredet sitter så är det kanske den som ställer tempen genom att blanda in kallvatten? Ser ut ungefär så på min VVB.
Annars är det väl bara att följa kranvattenledningen bakåt och se om det finns något reglage på vägen.