R
Hej
Den tidigare ägaren installerade 2007 ett luft vatten system i huset som värmer upp både kranvatten och vattenburen golvvärme och element. En sak jag tänkt på är att vattnet i kran är skållhett när man vrider på detta och min tanke var, varför? Måste jag ha såpass uppvärmning så de blir så varmt, framförallt så här under sommarmånaderna då jag inte värmer upp huset alls för jag kan tänka mig att de måste vara så varmt om vintern eftersom detta vatten värmer upp element och golvvärme.

Tänker jag fel eller kan jag stega ner tempen på vattentempen i tanken och isåfall till vilka grader?

Varmvattentemperaturen ska inte variera beroende på årstiden. Vad har du för fabrikat på värmepumpen?

Högre tappvattentemperatur ger minskad risk för legionella. Men annars så har väl tappvarmvatten och värmevattenslingan ingenting att göra med varandra?

R
Sanyo

R
De står på displayen lite uppgifter om utetemp, innetemp, önskat temp och tanktemp som är ca 65 grader. Avser dessa 65 grader bara de som ska till elementen och golvvärmen tro?

Tyvärr har jag dålig koll på sanyopumpar, men varmvattentempen ska gå att ställa in i inställningarna. Troligtvis finns även en blandningsventil till varmvattnet någonstans. Och som skrivits ovan, varmvattentemperaturen har inget med värmesystemet att göra.

De 65 graderna shuntas ner till den temp golvvärmen vill ha för tillfället. Håller tanken 65 grader konstant, så bör du ha en blandningsventil som du kan ställa ner varmvattentemperaturen på. Saknas detta så har installatören slarvat

R
det finns också ett vred med olika tempar med men i manualen framgår de inte vad detta vred är. De kallas bara för "reservvärmetermostat, normalt ska denna alltid stå i läge F (frostläge).Vid eventuellt fel vrid upp till önskad temperatur"

Reservvärmetermostat är precis vad det låter som. Den använder man om något fallerar med styrningen till värmepumpen. På så sätt behöver man inte frysa ihjäl om det krånglar på vintern. Den ska som manualen säger, normalt stå på F

R
ok, men då saknar jag fortfarande möjlighet att reglera ner kranvattentempen som jag tolkar det.

Kan du lägga upp en bild på hur det ser ut med rördragningen. Då kan vi klura ut om det saknas blandningsventil

R
Här är de vred jag hittade på den. IMG_20130811_225417.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20130812_172352.jpg
Skapa konto
IMG_20130812_172424.jpg
Skapa konto
IMG_20130812_172434.jpg
Skapa konto
IMG_20130812_172441.jpg
Skapa konto
IMG_20130812_172527.jpg
Skapa konto
IMG_20130812_172540.jpg
Skapa konto

R
nån som kan kommentera?

Roland112 skrev:
nån som kan kommentera?
Det var mycket närbilder smile.gif

Tar du ut varmvatten till kranarna där det blå vredet sitter så är det kanske den som ställer tempen genom att blanda in kallvatten? Ser ut ungefär så på min VVB.
Annars är det väl bara att följa kranvattenledningen bakåt och se om det finns något reglage på vägen.

R
ok, men antar att det måste finnas ett minimitemp på kranvatten, man dricker ju kallvattnet tänker jag?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.