Var det så klokt att fylla luftspalten?
Fanns inte den av någon anledning?

Vilken funktion menar du att jag tappar nu när jag fyllt den? Jag var också osäker innan. Pratade med flertalet insatta, från byggbranschen, med erfarenhet av den här typen av metod. Kollade även väldigt mycket på nätet, detta är en vanlig metod på Irland och i England.

Med de priserna du betalar (som inte är helt uppåt väggarna dyra) så hade jag snarare funderat på mer isolering och ett FTX-system. Ett FTX-system sparar inga pengar, men du får ett mycket bra inomhusklimat utan att behöva snåla på ventilationen och kostnaden är iaf mindre än en vedpanna med alla tillbehör. (Särskilt om du kan göra mycket själv, du kan göra hela installationen själv om du inte har tummen mitt i handen). Med annan billigare uppvärmning så får du ju ventilera bort motsvarande mellanskillnaden i kostnad, alltså elda för kråkorna.

Själv så drar jag ungefär 22 000 kWh a 60 öre utan några andra kostnader, så jag skruvade bara in ren mekanisk frånluft, eftersom jag inte tyckte jag kunde räkna hem en återvinning (och jag inte har något bra sätt att dra tilluftskanalerna. Frånluften gick med nöd och näppe att få in, men sedan är det svårare). Med nya fönster, lite tilläggsisolering på väggarna (behövde göras av andra skäl) så ligger jag på ungefär samma förbrukning som förre ägaren (som inte hade någon ventilation alls att tala om).

Redigerat:
Att man gör och har gjort detta i England och på Irland bevisar kanske inte så mycket eftersom de yttre förutsättningarna är väldigt olika.
Man höll på med enstegstätning i Sverige-hur bra var detta?
Latexfärgen var en dröm när den kom men vad hände.
Spalten du fyllt är till för att ventilera mellan två olika byggelement, därför finns den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.