Hej. Vi har en Norah 300 från Norahammars bruk hör hemma, årsmodell 1964.
Hittar inga datablad online trots att jag fick indikationen på att Norahammar numera är CTC så fanns inga datablad på deras Norah 300.
Någon som har datablad på dessa från -64 (om det nu är nåen skillnad mellan åren trots det är en Norah 300) som kan lägga upp online och länka alternativt har en hemma och vet var man fyller på respektive tappar ut vattnet.
Hade snarast behövt ha denna vetskap då jag hört med åtskilliga VVS:are (även äldre herrar i 55 års åldern) som inte ens de visste hur man gjorde... Nu börjar det bli panik och få ut pannan eftersom rören i rummen måste bort!
Mvh, Robban.
Hittar inga datablad online trots att jag fick indikationen på att Norahammar numera är CTC så fanns inga datablad på deras Norah 300.
Någon som har datablad på dessa från -64 (om det nu är nåen skillnad mellan åren trots det är en Norah 300) som kan lägga upp online och länka alternativt har en hemma och vet var man fyller på respektive tappar ut vattnet.
Hade snarast behövt ha denna vetskap då jag hört med åtskilliga VVS:are (även äldre herrar i 55 års åldern) som inte ens de visste hur man gjorde... Nu börjar det bli panik och få ut pannan eftersom rören i rummen måste bort!
Mvh, Robban.
Jag tror att servern från -64 inte har stöd för http, det är därför du inte hittar databladen
. Skämt åsido, det brukar vara svårt att hitta gamla manualer online 
Har själv inte en aning, men bildgooglade och för mig ser det ut som en avtappningsplugg på framsidan till vänster om nedersta luckan?

Har själv inte en aning, men bildgooglade och för mig ser det ut som en avtappningsplugg på framsidan till vänster om nedersta luckan?
Hej och tack för snabbt svar. Jo där sitter en lite tapp längst ner till vänster. Dock ser det ut som om vår sån tapp (om det nu är den) sitter längre ner än den på bilden. Vilket gör att man nog inte får plats med en kastrull att tappa ut i omgångar exempelvis... Kanske kan dra en trädgårdsslang ut bara. det sitter nämligen en skruv ovanpå tappen också så först kanske man ska skruva bort ändbulten och sen få flöde genom att vrida skruven?
Fler tankar och kunskap angående om detta är rätt tapp och om det är som ovanstående man ska göra?
Fler tankar och kunskap angående om detta är rätt tapp och om det är som ovanstående man ska göra?
Avtappningen sitter av logiska skäl lågt. Det är ju bara att prova. Men hade jag varit du så hade jag förberett en rörstump med slang på som jag så snabbt som möjligt hade skruvat in i stället för pluggen. Att bara stoppa in en slang i hålet lär vara förenat med rätt mycket slabb. Det är åtskilliga liter vatten som ska ut.
Ska du tömma bara pannan eller är det mer kopplat till den?
Ska du tömma bara pannan eller är det mer kopplat till den?
Pannan är inkopplad till 3-4 element och rören går genom hela huset. Vi vet inte (eftersom det inte finns någon vattenmätare på den vi har) om där är vatten eller ej, men vi tror att alla rör är vattenfyllda och man eventuellt behöver dra igång cirkulationspumpen för att pumpa ut allt vatten i (isf) slangen?!
Jahap, där ändrade far sig. Nu ska han visst behålla pannan, rör element och allt. Fyller man på vatten i samma hål? eller det är den andra ventilen som sitter närmre cirkulationspumpen. Någon som av Erfarenhet vet?
På pannan jag ägde årsmodell 1954 så satt påfyllning och avtappning till höger på baksidan (där eran spis står)
Förövrigt så såg min panna likadan ut utseendemässigt.
För att förtydliga.. det var rör utdragna från baksidan till höger in i ett skåp som stod där eran spis är.
Det ena satt det inkommande vatten på och var bara att vrida på kranen för att fylla nytt o det andra fanns det en avtappningskran med slang anslutning på.
Har du ett badrum bakom pannan kan du titta där om det sitter en extra kran till påfyllning.
Inga pluggar framtill används till påfyllning eller avtappning vad jag vet..
Förövrigt så såg min panna likadan ut utseendemässigt.
För att förtydliga.. det var rör utdragna från baksidan till höger in i ett skåp som stod där eran spis är.
Det ena satt det inkommande vatten på och var bara att vrida på kranen för att fylla nytt o det andra fanns det en avtappningskran med slang anslutning på.
Har du ett badrum bakom pannan kan du titta där om det sitter en extra kran till påfyllning.
Inga pluggar framtill används till påfyllning eller avtappning vad jag vet..
Klicka här för att svara