4 956 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Uppfodringshöjd cirkulationspump
Hej
Har bytt cirk pump för radiatorkretsen och kan ställa in uppfodringshöjden. Har ett slutet värmesystem med en panna+pelletsbrännare. Är uppfodringshöjden = höjdskillnaden mellan cirkpumpen och högsta punkten i kretsen?
Pumpen är en wilo stratos pico.
Har bytt cirk pump för radiatorkretsen och kan ställa in uppfodringshöjden. Har ett slutet värmesystem med en panna+pelletsbrännare. Är uppfodringshöjden = höjdskillnaden mellan cirkpumpen och högsta punkten i kretsen?
Pumpen är en wilo stratos pico.
Blev tvungen att konsultera min underbara bok (skriven av H Alvarez) när jag läste din fråga och där står det pumpens uppfodringshöjd = systemets uppfodringshöjd då jag antar att det är ett stängt system. Så helt enkelt är det väll höjden från pumpen till högsta punkt + eventullt tryckkärl + rör förlusterna
Eller har jag tänkt helt fel?
Eller har jag tänkt helt fel?
I ett cirkulationssystem är det bara summan av strömmningsförlusterna på konsumentsidan dvs rörsträckor, rördelar, armaturer osv som bestämmer pumpens uppfodringshöjd, har inget direkt att göra med fysisk höjd osv mer än i form av rörlängder då. Man får som vanligt tänka analogin med el där pumpen är batteriet och övrigt den yttre kretsen. Skulle du driva en springbrunn edyl är det däremot direkt beroende av höjden till munstycket som avräknas från pumpens kapacitet.
@gk100
Såklart är det som du säger, det var jag i mitt förvirrade tillstånd som tänkte fel.
Måste bara fråga då hur stor kan ett normalt system behöva i uppfodringshöjd? Har själv mest bara räknat på stora öppna system med diverse andra vätskor.
Såklart är det som du säger, det var jag i mitt förvirrade tillstånd som tänkte fel.
Måste bara fråga då hur stor kan ett normalt system behöva i uppfodringshöjd? Har själv mest bara räknat på stora öppna system med diverse andra vätskor.
Om man tänker en bergvärme vp som pumpar brine ner i ett borrhål på tex 200 meter skulle krävas en stor cp om den inte skulle få hjälp av vätskan som vill rinna ner i hålet jag pumpar brine till ett återvinnings aggregat med en vanlig cp ställd på 1,2 meter uppfodringshöjd och den pumpar ca 14 liter minuter mot ett 180 meter borrhål.
Klicka här för att svara