Skulle vilja passa på att återknyta till det ursprungliga frågan. Så här tre dagar senare har temperaturen återvänt till bekväma 20 grader, utan att jag hunnit göra något av alla dom fina tips jag fått.
Två saker blir då tydliga
1. min ursprungliga teori verka stämma, systemet blev helt enkelt förvirrad av det för årstiden mycket varma ute temperaturen
2. På bygga hus finns gott om kunnigt folk som gärna hjälper till, jag vill tacka för alla tips och berätta att jag ska gå igenom dom allihop i förebyggande syfte.

Kolla din utegivare!! Skruv upp locket och kolla två saker.
1. Är ledarna/anslutningarna gröna? Isåfall koppla loss och gör rent och dra fast kablarna igen.
2. Om inte gröna, är kablarna ordentligt åtdragna?

S
Jag tror att det är så enkelt att utetemperaturen har pendlat strax över startvärdet som kanske ligger på 13 grader, utan att trigga igång pumpen. Pågår det en längre tid så kommer huset kylas ner successivt. Jag upplever lite av samma problem. Har man bara väl isolerat så ska det inte vara några problem, men jag håller precis på med att tilläggsisolera så det är fortfarande dåligt isolerat...

Vissa (alla?) värmepumpar jobbar med medelutetemperaturer under en viss period. Min pump är exempelvis inställd på att inte starta förrän utetempen är under 16 grader i genomsnitt under 24 timmar. Det innebär att det kan vara kallt på kvällar och nätter men varma dagar gör att medlet kan hamna över 16 grader utan att pumpen startar. Hur man ska ha detta inställt beror på husets värmetröghet och isolering.

I somras var jag iväg på ett jobb där värmepumpen gick för fullt trots att det var 25 + ute.
Det visade sig att utomhusgivaren talade om för pumpen att det var -47 grader ute och det resulterade i att det blev 35 grader i kåken. :thumbdown:
Likaså förra vintern när det var -15 grader ute var det en givare på ett annat ställe som visade att det var +20 grader ute och då gör inte pumpen någon värme.

Det jag vill säga är att håll koll på givartempen(om du kan se den på pumpen) och stäm av så att den inte felar med den faktiska temperaturen ute. Som det var på dessa två ställen så visade den rätt ibland och ibland inte. Som xdigger skriver så syns det ganska väl på givaranslutningarna ifall de är ärgade. Men det kan vara fel på givaren även fast det inte syns.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.