1 359 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Termostat "vattenburen" handukstork
Hej,
Jag vill kunna styra värmen på min radiatvattenvärmda handukstork. Vanliga radiatortermostater går ju på lufttemperaturen vilket inte funkar speciellt bra på sommaren. Jag tänkte mig en radiatortermostat med kapilärrörssensor. Jag tänkte fästa sensorn på returröret och därmed få konstant yttemperatur på torken.De jag har hittat går dock bara till max 28 grader, vilket är för kallt. Kan man hitta sådana för högre temperaturer typ 35-40 grader ???
mvh
Jag vill kunna styra värmen på min radiatvattenvärmda handukstork. Vanliga radiatortermostater går ju på lufttemperaturen vilket inte funkar speciellt bra på sommaren. Jag tänkte mig en radiatortermostat med kapilärrörssensor. Jag tänkte fästa sensorn på returröret och därmed få konstant yttemperatur på torken.De jag har hittat går dock bara till max 28 grader, vilket är för kallt. Kan man hitta sådana för högre temperaturer typ 35-40 grader ???
mvh
Använd en vanlig ventil för handdukstork, de borde fungera. Biltema har flera varianter.
Sätt en danfossventil med lös givare, montera givaren lågt vid golvet eller i ett annat rum. Då kommer din termostat aldrig stänga vilket resulterar i att du alltid har radiatorvattnet genom handukstorken. Funkar ju med en vanlig termostat ochså, för du har väl aldrig 28 grader inomhus?largab skrev:Hej,
mvh
en termostat känner omgivningstemperaturen och inte radiatorvattnet,om den är inställd på 28 grader så stänger den flödet helt vid ca 30grader och börjar öppna fullt vid 26.
och så länge du inte har en elpatron på handukstorken kommer den aldrig bli varmare än tempen du kör på elementen... Därför funkar det även med handukstorksventil som bara stryper flödet..
Hmm, att montera en termostat med max-öppet på 28 gr.... Känns helt meningslöst. Den reglerar ju inte alls då !! Då kan jag ju lika gärna strypa flödet manuellt som jag gör idag. Det sitter ett radiatorkoppel på den med ett standard strypvred. Men det känns inte riktigt 2013. Dock så fattar jag nu att handdukstorkstekniken inte är bättre än på/av. Jag är ute efter en riktig termostatfunktion som begränsar yttemperaturen så den gör det den ska (torka handdukar) utan att värma badrummet för mycket (vill ha värme under fötterna med).
En begränsningsventil är vad jag ska ha förstår jag nu. Monterar den i källaren under. Det enda jag behöver göra är att försöka övertyga mig själv att det är värt ~600:- för att undvika justera vredet ett par gånger om året
. Dyrt - JA, prisvärt - Knappast, Bidrar till självkänsla som ingen annan fattar - JA. Men man plöjer ju ner flera 10kSek på design så varför inte 0.6k på lite funktion.
Tackar alla för inputs, återkommer om/när jag testkört!
En begränsningsventil är vad jag ska ha förstår jag nu. Monterar den i källaren under. Det enda jag behöver göra är att försöka övertyga mig själv att det är värt ~600:- för att undvika justera vredet ett par gånger om året
Tackar alla för inputs, återkommer om/när jag testkört!
Klicka här för att svara