Byggahus.se
Jag har ett gammalt hus med lika gamla radiatorer, och jag undrar hur jag ska strypa dessa. Det är nämligen så att två radiatorer verkar flöda alldeles för mycket då returen från dessa blir betydligt varmare än övriga. DSC_0494.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
Sitter det inte en strypventil på returledningen?
 
Nej, det är ett modernare påfund.
 
C
Hur ser det ut på retursidan då? Du har ju en termostatventil på tilloppssidan så gammalt kan det ju inte vara. Allt är ju relativt förstås. :)
 
Det är bara ett rör som går ut från botten och ner i golvet. Termostaterna har kommit dit på senare tid.
 
Det finns ingen flödesjustering på dessa. Det har suttit gamla slottsventiler, som man sedan bytt insats i för att kunna montera termostat på. Viktigt är att de är rätt kalibrerade. När man trycker piggen i botten, ska den lilla markeringen hamna precis i höjd med ventilhuset. Om den inte gör det, får man skruva den utåt eller inåt, beroende på behov.
 
Redigerat:
Tack för ditt svar. Men vilken del talar du om när du säger att man får skruva på "den"
 
Längst ut på nålen, eller piggen, är den formad så att man kan få tag med en liten skiftnyckel eller liknande. Sen skruvar man den utåt eller inåt tills markeringen ( sitter lite längre ner på piggen) linjerar med ytan på ventilhuset. Den ska alltså linjera när du trycker in den i botten.
 
Ok, tack! Varför är det viktigt att detta mått är rätt justerat och vad händer om det är fel justerat åt något håll?

Hur fungerar själva ventilen egentligen?
 
Om den är feljusterad, så stämmer inte inställningen på termostaten sen. Det kan bli så att om termostaten stänger helt, så kanske ventilen är lite öppen iaf. Termostaten trycker ju på den lilla piggen och reglerar därmed flödet i radiatorn i förhållande till rumstemperaturen. Flödet minskar till dess inställd temperatur uppnåtts, sen är ventilen helt stängd. Blir det kallare i rummet så öppnar ventilen tills rätt temp är uppnådd igen.
 
Om du har en vanlig MMA termostat monterad på denna ventilen, motsvarar läge 7 ca 22 grader rumstemperatur.
 
Ok, Man ställer in så att slaglängden på stiftet och termostatens arbetsområde matchar. Ska kolla upp detta. Tack för tipsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.