måste jag väl sätta på mig men jag vågar mig på en fråga i alla fall

de sensate dagarna har det blivit väldigt kallt i huset, allt verkar fungera som det ska, pannan (bergvärme) säger bara "inget behov av värme" den är ställd på 20 grader och radiatorerna är ställda på 3 (av 5) men trots detta har vi bara 17 grader inne. Varmvatten har vi gott om. Till historien hör att givaren sitter bara på utsidan och det har varit "milt" för säsongen. Vad kan ha hänt? är det något fel?

Tacksam för alla tips :o

Inte så att termostaterna har fastnat i stängt läge? Hade du dem stängda över sommaren?

Pumpen jobbar utifrån en sk värmekurva. Dvs ju varmare det är ute, ju kallare vatten i elementen.

Du behöver justera värmekurvan, antingen genom att öka lutningen på hela kurvan eller genom att förskjuta kurvan uppåt.
Det går även att knäcka kurvan om det bara är problem vid den utetemp som råder nu.

Begreppen ovan förklaras i manualen till pumpen eller så återkommer du med vilken modell av pump det gäller så kan nog någon guida dig i hur man ställer in det här.

dsub skrev:
Inte så att termostaterna har fastnat i stängt läge? Hade du dem stängda över sommaren?
Ibland är de enkla lösningarna de bästa. Kolla absolut så att inte termostaterna har fastnat innan du börjar justera kurvan. :)

Är alla elementen iskalla eller är några ljumma?

Finns även oftast en inställning för sommarläge eller liknande som kan vara ställd för lågt. Kolla vad detta värde står på.

Vatten trycket?

Mikael_L
Och kolla att cirkulationspumpen snurrar.

Även luftning av element kan vara bra att göra innan man börjar kolla kurvor och pumpar.

oj massa tips, Termostaten har inte fastnat, ett dom har aldrig varit avstängda och jag är där och vrider lite ibland och två dom är lite ljumna så värme kommer fram.
När det gäller kurvan så har jag hört talas om detta men aldrig riktigt förstått vad eller hur den fungerar, men oavsett så har jag aldrig behövt ändra den, hela året och förra vintern har vi haft perfekt 20 grader inne oavsett temperatur utomhus. Faktum är att inneklimatet har hittills varit perfekt.

Om lite värme kommer fram antar jag att jag kan utesluta fel på cirkulations pumpen, eller?
Vattentryck? eeeh hur kollar jag det?

och jag har luftat vid några tillfällen, brukar det inte bubbla och låta lite om man behöver lufta?
Tack för alla tips :)

Om ni inte har någon innegivare så vet ju värmepumpen bara vad det är för temperatur utomhus. Den ampassar då framledningsvattnets temperatur till utetemperaturen.

Värmekurvan anger hur varmt vattnet till elementen skall vara vid en viss utetemperatur.

Iom att pumpen säger, "inget behov av värme" så beror det inte på elementen eller luft i systemet. kolla i pumpen vilken temp det är instält för sommar/vinterdrift. och kolla om värmekurvan säger att det ska göras värme.

Mikael_L skrev:
Och kolla att cirkulationspumpen snurrar.
på nyare värmeanläggningar så stängs cirkulationspumpen av vid sommardrift, och startar bara korta stunder för att röra runt vattnet.

Kan ju vara fel på utegivaren eftersom den inte tycker det är behov av värme, skulle öppna utegivaren och kolla så det inte är gröna anslutningar.. ;)

xdigger skrev:
Kan ju vara fel på utegivaren eftersom den inte tycker det är behov av värme, skulle öppna utegivaren och kolla så det inte är gröna anslutningar.. ;)
Bra tips men är det realistiskt på en givare som är 4 år gammal?

Sommar och vinter drift, nog måste det räknas som vinterdrift nu! ergo tillräckligt varmt.
Min teori är lite mer fantasifull, det är helt enkelt för varmt för årstiden, givaren är helt enkelt förvirrad ;)

xdigger skrev:
kolla på displayen hur varm utegivaren säger att det är o jämför med en annan termometer ute så ser du om den funkar.

Ja, de där givarna brukar dessutom inte vara av särskilt hög kvalitet tyvärr. Men du borde i värmepumpen kunna se värdet på givaren? Verkar det rimligt så är det ett annat fel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.