7 132 läst ·
6 svar
7k läst
6 svar
"Botten" i skorsten vid rökkanal?
Medlem
· Västra Götaland
· 58 inlägg
Hej!
Nån som kan det här med skorstenar?
Jag ska byta rökrör till en gammal Jötul från 60-talet, pga att den tidigare anslutningen mellan rör och murstock var ett fuskbygge som till slut började läcka... Nu har vi skaffat ordentliga prylar: inmurningsstos, drevgarn, etc.
En av säljarna jag pratade med på Elda-butiken sa att rökröret bör ansluta i skorstenens botten, dvs så att man kan få ut sotet genom att dra det genom rökröret. Så ser det inte ut nu, utan det finns en sotlucka i murstocken 30-40 cm nedanför rörkröret. Säljaren tyckte att man bör fylla upp med lecakulor och gjuta med bruk så att skorstenskanalen slutar i nivå med rökröret. Och han trodde att sotaren skulle anmärka på detta. Nån som har någon aning om vad som är bäst och vad sotaren skulle säga?
/Stefan
Nån som kan det här med skorstenar?
Jag ska byta rökrör till en gammal Jötul från 60-talet, pga att den tidigare anslutningen mellan rör och murstock var ett fuskbygge som till slut började läcka... Nu har vi skaffat ordentliga prylar: inmurningsstos, drevgarn, etc.
En av säljarna jag pratade med på Elda-butiken sa att rökröret bör ansluta i skorstenens botten, dvs så att man kan få ut sotet genom att dra det genom rökröret. Så ser det inte ut nu, utan det finns en sotlucka i murstocken 30-40 cm nedanför rörkröret. Säljaren tyckte att man bör fylla upp med lecakulor och gjuta med bruk så att skorstenskanalen slutar i nivå med rökröret. Och han trodde att sotaren skulle anmärka på detta. Nån som har någon aning om vad som är bäst och vad sotaren skulle säga?
/Stefan
Jag vet att den lösning din försäljare föreslår är det vanligaste tipset. Så ville den som besiktade min skorsten en gång i tiden också.
Men man är ju ingen idiot! Vem faan vill sota skorstenen in i pannan? Vem vill riskera att stöta viskan och lodet in i pannan eller kaminen? Jag gjorde som du pratar om, sotlucka i botten av skorstenen samt möjlighet att separat sota rökröret mellan panna och skorsten.
Men man är ju ingen idiot! Vem faan vill sota skorstenen in i pannan? Vem vill riskera att stöta viskan och lodet in i pannan eller kaminen? Jag gjorde som du pratar om, sotlucka i botten av skorstenen samt möjlighet att separat sota rökröret mellan panna och skorsten.
Medlem
· Västra Götaland
· 58 inlägg
Bra poäng! Jag var bara orolig för merjobb, men du har helt rätt. Tack för svar!
Har likadant.Jannez69 skrev:Jag vet att den lösning din försäljare föreslår är det vanligaste tipset. Så ville den som besiktade min skorsten en gång i tiden också.
Men man är ju ingen idiot! Vem faan vill sota skorstenen in i pannan? Vem vill riskera att stöta viskan och lodet in i pannan eller kaminen? Jag gjorde som du pratar om, sotlucka i botten av skorstenen samt möjlighet att separat sota rökröret mellan panna och skorsten.
Samma här, vi gjorde lika i farsans pannrum också.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Även jag hade en asklucka i stenen under rökröret i min Isokaern-liknande skorsten.
Den var som en liten kassaskåpsdörr och satt i en trappskrubb på "baksidan" av skorstenen.
Måste vara lättjobbat för sotaren, i stället för att sota via eldstaden.
Den var som en liten kassaskåpsdörr och satt i en trappskrubb på "baksidan" av skorstenen.
Måste vara lättjobbat för sotaren, i stället för att sota via eldstaden.
Medlem
· Västra Götaland
· 58 inlägg
Motiveringen skulle vara att göra det lättare att verkligen få ut allt sot ur skorstenen och därmed minska risken för skorstensbrand. Men vi låter det vara som det är.
Klicka här för att svara
