2 796 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Tre sätt att värma garage - vilket är minst dåligt?
Förutsättningar: enkelgarage, 26kvm, 95mm isolering i väggarna, 140 i taket. Äldre port och dörr med dålig eller obefintllig isolering. Tänkt temperatur: 10-12 grader, varmare när jag ska fixa med bilen eller annat.
Alt 1: oljefyllda radiatorer. Billigt att sätta in, dyrt i längden.
Alt 2: Julas luft/luft. Ganska billig att sätta in, ganska billig i längden.
Alt 3: Gräva dike mellan huset och garaget, 4-5 meter, och lägga ned slang. Sen sätta radiatorer och ny shuntgrupp. Sen kan jag värma med bergvärmepumpen i huset. Jobbig installation och jag har inte koll på hur det ska göras. Dyrt? Billigt i längden, dessutom har pumpen helt klart kapacitet att värma garaget också. Hur hade experterna på forumet gjort?
//Henrik i Göteborg
Alt 1: oljefyllda radiatorer. Billigt att sätta in, dyrt i längden.
Alt 2: Julas luft/luft. Ganska billig att sätta in, ganska billig i längden.
Alt 3: Gräva dike mellan huset och garaget, 4-5 meter, och lägga ned slang. Sen sätta radiatorer och ny shuntgrupp. Sen kan jag värma med bergvärmepumpen i huset. Jobbig installation och jag har inte koll på hur det ska göras. Dyrt? Billigt i längden, dessutom har pumpen helt klart kapacitet att värma garaget också. Hur hade experterna på forumet gjort?
//Henrik i Göteborg
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Luft/luft alla dagar i veckan.
Köp en märkespump, då kommer du bara gråta en gång!
Köp en märkespump, då kommer du bara gråta en gång!
Produkter som diskuteras: "avfuktar"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Har funkat fint, undantaget avfrostningen ibland. Men det fick jag förklarat att det kan bero på att det läkt ut gas när jag flyttade den från huset till garaget.Akahigi skrev:
Har haft den i några år utan bekymmer i övrigt.
Det var väldigt vad alla var överens den här gången. Ingen som tycker att det är fiffigt att kapitalisera på en redan tagen investering? Är det för övrigt nån som har ett hum om vad det skulle kosta att lägga isolerade slangar, köpa en shuntgrupp, radiatorer och rör för att använda värmepumpen?
Men annars håller jag med er. Luft/luft får det nog bli.
Men annars håller jag med er. Luft/luft får det nog bli.
Om du hade haft slingor ingjutna i plattan så kunde det vara ide att koppla in sig på husets vattenburna system, men om valet står mellan radiatorer och luft-luft så är det oftast ganska givet.
Går lite mot strömmen och säger använd bergvärmepumpen. Radiatorer för grundvärmen och en vattenburen aerotemper för när du ska meka. Gärna glykolfyllt med växlare så du kan kallställa om du vill.
Ta in några offerter inkl montage på en märkes LLVP.....
Har själv en Sverigepumpen med 16gr i mitt garage.....
Har själv en Sverigepumpen med 16gr i mitt garage.....
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden