797 läst ·
2 svar
797 läst
2 svar
Frågor om VVC
Jag sitter och skissar på ett tänkbart VVC system i min villa. Har en CTC värmepump i dag med varmvattenslinga så jag blir tvungen att välja en lösning med en extra VVB för cirkulationen. Följande saker funderar jag på:
-Hur stor beredare är lämplig? Finns det någon avgörande nackdel med en ganska stor (160L)? Jag ser att varmvattenbehovet ökar med ökande familjestorlek, så ett större förråd vore önskvärt.
-Är det lämpligt att använda PEX i delar av slingan och koppar i andra delar?
-Isolering - Det mesta av rördragningen idag går i källartaket med korta, klena avstick upp till förbrukare. Den delen av slingan är lätt att isolera. Jag har dock ett par ställen där rören är i vägen och skulle vilja lägga upp dem i bjälklaget. Är det tillräckligt ur isoleringssynpunkt att lägga RiR ungefär mitt i bottenvåningens bjälklag? Bjälklaget är ungefär 240mm högt och isolerat med glasull. Kan det vara ide att dra på en armaflex eller liknande på ytterröret också?
-Har någon erfarenhet av wilos minsta cirkulationspump, star-z nova? http://www.rinkabyror.se/artikel/wilo-cirkpump-star-z-nova/
Räcker den för en slinga på ungefär 20m total längd, bestående av 22mm rör till tappställena och med 15mm pex på returen?
-Hur stor beredare är lämplig? Finns det någon avgörande nackdel med en ganska stor (160L)? Jag ser att varmvattenbehovet ökar med ökande familjestorlek, så ett större förråd vore önskvärt.
-Är det lämpligt att använda PEX i delar av slingan och koppar i andra delar?
-Isolering - Det mesta av rördragningen idag går i källartaket med korta, klena avstick upp till förbrukare. Den delen av slingan är lätt att isolera. Jag har dock ett par ställen där rören är i vägen och skulle vilja lägga upp dem i bjälklaget. Är det tillräckligt ur isoleringssynpunkt att lägga RiR ungefär mitt i bottenvåningens bjälklag? Bjälklaget är ungefär 240mm högt och isolerat med glasull. Kan det vara ide att dra på en armaflex eller liknande på ytterröret också?
-Har någon erfarenhet av wilos minsta cirkulationspump, star-z nova? http://www.rinkabyror.se/artikel/wilo-cirkpump-star-z-nova/
Räcker den för en slinga på ungefär 20m total längd, bestående av 22mm rör till tappställena och med 15mm pex på returen?
VVB för VVC i samband med värmepump med slinga ska ju naturligtvis sitta i serie med värmepumpen. Men jag antar att du menar att jag kan sätta beredaren närmare tappställena istället för invid VP.systemfel skrev:
Nej - det är för många tappställen spridda längs med stammen för att det ska bli bra. Det är ju dessutom i princip endast cirkulationspumpen och en bit rör jag skulle spara med en sådan lösning. Jag vill dessutom ha allt vvs-tekniskt samlat på ett ställe i källaren.
Klicka här för att svara