Jag vill ansluta en extra acktank till mitt system som idag består av en enda 750 liters tank. P g a stor utrymmesbrist kan jag inte placera tankarna bredvid varandra, därför hade jag tänkt använda mig av en Laddomat 5030.

Klurar lite på var jag ska ansluta den, detta eftersom laddning av tanken och framledning/retur till radiatorerna sitter anslutna på samma ställen i tanken, det är avgrenat med t-kopplingar. Jag har heller inga extra anslutningar i tankbotten respektive tanktopp som jag kan använda.

Jag har studerat monteringsanvisningen för 5030, och som det är ritat där sitter den ju monterad på egna anslutningar i tanken, vilket jag alltså saknar.

Bifogar en fantastiskt vacker Paintbild, som visar hur mitt system ser ut:

varmestyste.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inkopplingsförslag från manualen, det är alltså de med rött inringade anslutningarna som är en och samma i mitt system:

laddomat.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tacksam för lite input i frågan!

Skulle man själv, av standarddelar, kunna bygga ihop något som liknar 5030? Jag har en del pumpar liggande, och kan nog även få tag på lite tempgivare och liknande. Det som jag antar man måste ha oavsett är väl dubbelbackventilen, men den kanske går att köpa separat?

Du kan enkelt bygga en sån funktion av delar du har eller skaffar utan någon paketlösning. Någon särskild backventil behövs inte sätt två pumpar rygg mot rygg bara för allra enklaste montage. Finns lite man kan fundera över och göra olikt beroende på hur det ser ut i det enskilda fallet. Hur tänker du dig själv?

Ja, tanken var väl att försöka få ihop något liknande originalet, har sett att det finns en massa billiga tempstyrningar på eBay som borde duga för att starta/stoppa pumparna. Eller kanske bara ett par termostater från typ Rinkaby?

Men du menar att det går att få fullgod funktion utan denna fantastiska, patenterade backventil?

Själva montaget funderar jag ju lite över fortfarande, som du kan se i trådstarten...

Redigerat:
Borde man inte kunna lösa styrningen av pumparna med hjälp av några växlande termostater och någon form av hållrelä/hållkrets?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.