5 728 läst ·
32 svar
6k läst
32 svar
Hjälp! Jag förstår verkligen inte...
Jaha, du tänker som så att vet du att givaren till frånluftsvärmepumpen sitter så att den känner av temperaturen från luftvärmepumpen så kan båda vara inställda på samma temp, och om inte luftvärmepumpen orkar märker frånluftsvärmepumpen det och går in. Ja så kanske det är?
Kastar mig in i hetluften! Jag har inte 100% koll men tycker tråden verkar väldigt förvirrande där man pratar om olika saker.
Så här ser jag på det hela (men jag kanske missuppfattat allt)
Frånluftsvärmeväxlaren tar hand om att återvinna värme från ventilationen. Värmen kan användas för att värma tilluft och/eller vatten. Däremot tillför den ju ingen "ny" energi om den inte har en elpatron (som då ger 1kw värme per kW el)
Det vattenburna elvärmesystemet tillför värme (1kw per kW). Systemet reglerar vattentemperaturen efter utetemperaturen (och ibland inomhustemperaturen). Är det kallt ute pumpas alltså varmare vatten runt. Det är energieffektivast att köra med så låg temp som räcker. Man kan på pannan justera förhållandet mellan inom/utomhus temperatur och vattentemperaturen
Luft-luft pumpen tillför också värme genom att utvinna den ur utomhusluften. Här kan man få ut mer än 1 kW värme per tillförd kW el.
Utifrån detta är min slutsats:
Frånluftsystemet är energieffektivt när det gäller ventilation, och är primära systemet så länge det räcker (utan elpatron)
När det blir kallare, komplettera med luft-luft pumpen om det inte är för kallt ute.
Sista steget när det är svinkallt så kör vattenburna systemet.
Använd termostaterna på radiatorerna så att radiatorn sänks om annan värmekälla klarar av uppvärmningen av rummet!
Så här ser jag på det hela (men jag kanske missuppfattat allt)
Frånluftsvärmeväxlaren tar hand om att återvinna värme från ventilationen. Värmen kan användas för att värma tilluft och/eller vatten. Däremot tillför den ju ingen "ny" energi om den inte har en elpatron (som då ger 1kw värme per kW el)
Det vattenburna elvärmesystemet tillför värme (1kw per kW). Systemet reglerar vattentemperaturen efter utetemperaturen (och ibland inomhustemperaturen). Är det kallt ute pumpas alltså varmare vatten runt. Det är energieffektivast att köra med så låg temp som räcker. Man kan på pannan justera förhållandet mellan inom/utomhus temperatur och vattentemperaturen
Luft-luft pumpen tillför också värme genom att utvinna den ur utomhusluften. Här kan man få ut mer än 1 kW värme per tillförd kW el.
Utifrån detta är min slutsats:
Frånluftsystemet är energieffektivt när det gäller ventilation, och är primära systemet så länge det räcker (utan elpatron)
När det blir kallare, komplettera med luft-luft pumpen om det inte är för kallt ute.
Sista steget när det är svinkallt så kör vattenburna systemet.
Använd termostaterna på radiatorerna så att radiatorn sänks om annan värmekälla klarar av uppvärmningen av rummet!
Jo, Larsa, så är det. Men man vill ju slippa elpatrondrift i det längsta och utan värmetillskott så räcker inte energin som finns i luften till att även värma vatten. Vatten drar mer energi att värma än luft och temp måste vara högre för att få växling, kanske uppåt 80-90grader på varma sida av värmepumpen. Det gör så klart att kompressorn måste jobba mer,vilket i sin tur ger lägre verkningsgrad. Annat är det om man ska värma luft, mindre energiåtgång, lägre temp på varma sidan, bättre verkningsgrad ( COP ). Jag vet att många kör med både FLVP och LLVP med gott resultat.
Givetvis måste man ha en rumsgivare, annars funkar det inte. Men det har väl TS, någonstans?
Givetvis måste man ha en rumsgivare, annars funkar det inte. Men det har väl TS, någonstans?
Redigerat av moderator:
Klicka här för att svara