Vet att frågan varit uppe många gånger tidigare men jag vill ändå ventilera era åsikter om just mitt "case"
Förutsättningar.
Hus byggt 71, oisolerad platta
Tvättstuga som ska bli badrum+tvättstuga ca 11m2 i källaren. Kommer användas som "extra-badrum"
Ingen fukt, besiktningsmannen stoppade ner mätaren i avloppet till slut för att se om den fungerade.
Badkar, toa samt tvättmaskin, torktummlare ska in.
Bergvärme med tvårörs-system

Hade VVS:are på besök igår och dom tyckte absolut att jag skulle lägga ner ett elgolv för att få upp tempen lite. Ställer mig lite tveksam till det, känns som att det kommer kosta endel att ha det på sen.

Vi hade från början tänkt att sätta in en fläktkonvektor istället för det vanliga elementet som sitter där inne och även ha lite mattor på golvet för att det ska vara skapligt bekvämt att stå på det.

VVS:aren avrådde från det för han tyckte att dom var för dyra.

Tänker ta upp dom alternativ jag hittat så får ni väldigt gärna kommentera och lägga till eller dra ifrån.
1.inte göra nått, ha kvar gamla elementet - lite för kallt för att det ska vara bekvämt höst-vinter

2. Lägga in elvärme och sätta upp en handdukstork - varmt och skönt. Dyrt eftersom det inte är isolerat under antar jag.

3. Lägga isoleringsplattor (hittade på någon sida att det fanns såna som var 35mm) och sedan ett vattengolvvärme-system. Såg att det fanns något system från LK som gick att koppla direkt på ett tvårörssystem.

4. Gräva ur, isolera, gjuta igen med vattenburen golvvärme.

5.Skita i att lägga ner någon värme i golvet och istället ha fläktkonvektor (hur stor i så fall???) och lite trasmattor på golvet när det är som kallast.

Alla tips och råd är välkomna som ni förstår, ös på bara....:rolleyes:

Får det inte plats ett större element? rummet är inte så stort så det går antagligen ingen förmögenhet för att värma hur du än gör. Med det sagt så lär elgolvvärme vara i särklass dyraste sättet att värma. Dessutom ett av de dyrare alternativen att installera, men där är jag med osäker.

Jo lite större element går det väl att klämma in. Tidigare vintrar så har vi legat runt 16-17 grader skulle jag tro i källaren. Problemet är ju att golvet blir kallt, men vi tänkte innan att om vi får upp tempen några grader tackvare fläktelement så kommer vi klara av att det är svalt på golvet. Har inget emot att ha en matta på under vintertid tex.

Tyvärr kommer golvet vara kallt året runt.

Elgolvvärme på en oisolerad platta på så stor yta, när du dessutom har bergvärme? Verkar inte som ett alternativ.

Har ni lite takhöjd över skulle jag tittat på spårad cellplast för att lägga in vattenburen golvvärme, och flytspackla på detta. Haken är ju att detta bygger på höjden..

Det är nästan 2,40 höjd så det finns lite att ta av, sitter dock lite rör och likande i taket men det är ju mest utmed väggar. Hur mycket isolering behöver jag lägga på då för att kunna få vettig golvvärme? Hittade som jag skrev tidigare några skivor som var 35mm med spår i. Skulle det räcka för att det inte ska dra för mycket värme, vill ju gärna ha kvar lite till resten av huset liksom.

Om du accepterar att golvet inte är varmt så lär fläktkonvektorn vara avsevärt billigare både i installation och drift. Om du väljer golvvärme så är 35 mm isolering inte mycket att komma med. Det fungerar, men kommer att dra märkbart mer energi än fläktkonvektorn. Det är bara att väga komforten mot kostnaden.

Nej, 35mm är vanligtvis alldeles för lite. Men här diskuteras ju elgolvvärme rakt på plattan, och då verkar bergvärmevärmt vatten med 35mm isolering vara oerhört mycker mer tilltalande. 35mm jämfört med ingenting är enorm skillnad, och bergvärmen kostar kanske 1/3-1/4 av direktel.

Men som Avemo sager, det är komfort kontra kostnad. För mig skulle det inte vara ett alternativ att ha badrum I källare utan värme I golvet.

Jo det känns lite som så. Stod i specen att dessa skivor skulle motsvara 100mm betong, men det känns inte som så mycket isolering i alla fall.

Fundera på om man skulle köra på konnektor och sedan ett "trall-golv" För att få en luftspalt som gör golvet lite varmare. Någon som gjort nått liknande i källaren och kan ge lite råd/tips kanske?

Om jag kommer ihåg rätt så har betong ett lambda på runt 1.7, cellplast runt 0.037-0.039. Dvs 35mm cellplast motsvarar 1.5 meter betong I isolervärde.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.