Jag har två ackumulatortankar,en med rymd ca 1900 liter ute i pannrummet två meter utanför
huset.Inne i huset finns en tank som skall användas som tekniktank.Den rymmer 700 liter.Min
första tanke var att satsvis cirkulera vattnet mellan tankarna med hjälp av en cirkulationspump
med styrning från tre nivåer,uppe,i mitten och längst ner i tanken."Detta saboterar skiktningen
i tekniktanken" säger vvsfirman.
Nästa ide blev då självcirkulation mellan den stora och den lilla tanken med en svagt stigande
ledning till tekniktanken(54 mm koppar).VVSfirman säger att det skall vara svagt fallande ledning
(54 mm) fram till tekniktanken för att självcirkulation mellan tankarna skall fungera.
Maximal rörlängd mellan tankarna är 3,25 m.
Vad är rätt lösning ?Det kanske inte bara finns en "rätt" lösning ?
huset.Inne i huset finns en tank som skall användas som tekniktank.Den rymmer 700 liter.Min
första tanke var att satsvis cirkulera vattnet mellan tankarna med hjälp av en cirkulationspump
med styrning från tre nivåer,uppe,i mitten och längst ner i tanken."Detta saboterar skiktningen
i tekniktanken" säger vvsfirman.
Nästa ide blev då självcirkulation mellan den stora och den lilla tanken med en svagt stigande
ledning till tekniktanken(54 mm koppar).VVSfirman säger att det skall vara svagt fallande ledning
(54 mm) fram till tekniktanken för att självcirkulation mellan tankarna skall fungera.
Maximal rörlängd mellan tankarna är 3,25 m.
Vad är rätt lösning ?Det kanske inte bara finns en "rätt" lösning ?
54mm koppar... Det blir inte gratis.. Varför skulle skiktningen störas av satsladdning? Det gör den absolut inte om regleringen är vettig. Jag skulle nog satt en tryckstyrd liten pump och en termisk kapilärrörstermistat i vald nivå i tanken med ventilen på tilloppet till laddningen. 20-22 räcker gott.
Går även fint med en elektronisk dito.
Går även fint med en elektronisk dito.
Lösningen jensaro nämner blir riktigt bra, mycket fint utnyttjande av modern pump och bonnenkel reglerventil. Inte mycket som kan krångla där och bättre än de olika färdiga paket som finns för detta. Vill du göra lite lyxfunktion kan du sätta en termostat i huvudtankens topp som stoppar pumpen vid låg temp. Glöm grov koppar och självcirkulation, firman du pratat med vet uppenbarligen mindre än du själv om sånt med tanke på rekommenderad lutning.
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Koppar är alltid trevligt men sällan billigt: priset är enda nackdelen. Grova rör är bra om du vill ha självcirkulation. Kolla på alternativet järnrör (blåa rör). I detta fall lär du få göra en del själv om du inte vill bli ruinerad pga rörisarnas timpeng. Det är inte svårt men det tar tid att gänga järnrör. Det är kul och du får muskler (finns fuskmaskiner också).
Det KAN gå att få det att funka med självcirkulation. I så fall bör du ha toppen av din tekniktank något högre än toppen på din stortank. Det blir ju en enkel parallellkoppling: topp till topp, botten till botten.
det där rörisarna sa om "förstöra skiktningen" gäller kanske din ide om att styra in det på olika nivåer mellan stortank o tekniktank. De har rätt: det behövs inte. Däremot kan du göra in o uttag på din tekniktank på olika nivåer.
Satsladdning, dvs att vattnet inte tas från stortanken förrän värmen är slut i tekniktanken är, rätt injusterad, bra för skiktningen.
Inläggen ovan försöker övertala dig att överge självcirkideerna, och istället ha klena rör och en pump med styrning. Så har jag det: funkar utmärkt! Kolla gärna trådar om kulvertstyrning, liknar ju din problematik: jag har en tråd där jag byggde kulvertstyrning.
Antar att du eldar med ved? Behöver du verkligen en tekniktank? Skippar du den blir det enklare.
Det KAN gå att få det att funka med självcirkulation. I så fall bör du ha toppen av din tekniktank något högre än toppen på din stortank. Det blir ju en enkel parallellkoppling: topp till topp, botten till botten.
det där rörisarna sa om "förstöra skiktningen" gäller kanske din ide om att styra in det på olika nivåer mellan stortank o tekniktank. De har rätt: det behövs inte. Däremot kan du göra in o uttag på din tekniktank på olika nivåer.
Satsladdning, dvs att vattnet inte tas från stortanken förrän värmen är slut i tekniktanken är, rätt injusterad, bra för skiktningen.
Inläggen ovan försöker övertala dig att överge självcirkideerna, och istället ha klena rör och en pump med styrning. Så har jag det: funkar utmärkt! Kolla gärna trådar om kulvertstyrning, liknar ju din problematik: jag har en tråd där jag byggde kulvertstyrning.
Antar att du eldar med ved? Behöver du verkligen en tekniktank? Skippar du den blir det enklare.
Klicka här för att svara

