trähandtag skrev:
On topic:
Är det verkligen värt den kostnaden, även om jag förstår att komfort är något som man måste värdera. Antar att du tänkt använda luft-vatten-värmepumpen under vår, sommar och höst, sedan i första hand pellets under vintern. Jag får en känsla av du har ett pellettssystem med mycket manuell arbetsinsats.
Om det är värt kostnaden vet jag först när jag har fått in ett par offerter på hårdvara och installation. Att veta att kåken är någorlunda varm och hemtrevlig även om ingen människa sätter sin fot i pannrummet skulle ge mig sinnesfrid och sådan är värd mycket.

Jag vet inte om mitt system kräver större insatser än andra. Brännaren är en EcoTech A3 (15kW) om jag minns rätt. Vad pannan heter minns jag inte nu (och jag är bortrest på jobb), men det är en modern sak som installerades samtidigt som brännaren.

Om asktråget töms någon gång i veckan och pannan askas ur ordentligt någon gång i månaden så går det nästan att undvika driftsstopp helt. Under de delar av året då bara ett visst uppvärmningsbehov föreligger och brännaren går med glesa intervaller så har jag problem med att det sotar, koksar och tjärar. Detta sätter optogivaren ur spel och orsakar stop och ger om man slarvar det minsta med tillsynen dåligt drag i pannan.
Ovanpå detta så har jag att hålla systemet med bränsle. De första åren köpte jag pellets på bulk, men detta har jag slutat med efter att ha fått tre på varandra följande leveranser med sönderslagna och värdelösa pellets. Nu köper jag på småsäck vilket innebär att jag måste bära bränslet en bra bit och ständigt hålla ett öga på förrådet.

När jag skaffade mitt värmesystem för snart tio år sedan så tittade jag på det där med värmepumpar. Dåtidens manicker hade inte kapacitet att hålla min kåk varm hela året och jag hade åkt på att byta alla mina radiatorer. Att välja pellets var ett självklart var som jag inte har ångrat ett ögonblick.

Men - Nya tider nya förutsättningar. Värmepumpstekniken har gått framåt och jag är idag i *stort* behov av ett system som faktiskt tuffar och går utan att husse är och tittar till hela tiden. Att kasta ut ett bra och på det hela taget fungerande system känns fel, det är därför jag söker ett vettigt komplement.

Problematiken påminner även vårt fall, med ett äldre hus och krav på hög temp på radiatorerna. Din pelletspanna är vad jag kan förstå inte jättegammal, men heller ingen tekniskt underverk. Tyvärr har vi Sverige fått för oss att när man eldar med pellets måste man tycka om att mysa runt i pannrummet, med motivet det tar ju inte så många minuter. Det gör det inte att borsta tänderna heller, men ändå slarvar de flesta med motivet att jag inte hann med. Du har säkert varit på pelletsforumet och snurrat runt. Där finns ju många tips. Du kan din panna och ser konflikter mellan livet och de krav som värmesystemet ställer på dig/er. Du lär ju se om kostnaden är värt den tryggheten som systemet skapar.

Jag skulle fundera kring leverantör av bulkpellets. Vi har aldrig varit missnöjda, trots 3 olika pelletssorter, men en och samma leverantör från Skåne (Höör). Jag förmedlar gärna kontakt till dig. Idag är det 6 mm från Härnösand. Vi valde vår livlina/nödbackup i en elpatron (13 Kw), som var väldigt billig att köpa och installera. Kanske kan vara en billig idé, om den kan anpassas till din installation.

Vi hade en period på några månader för några år sedan, när en vakuumsug till bulkförrådet skapade jordfel och pannan stannade, kostade 2000 kr att byta. Naturligtvis är elmatningssystem elmässigt separerade från varandra, annars är ju det ingen idé.

Redigerat:
  • Gilla
BigIvar
  • Laddar…
Något tekniskt underverk är min panna nog inte. Jag får nog erkänna att jag tycker om att mysa runt i pannrummet när jag väl är hemma :-)

Om trähandtag kan tipsa om en bra leverantör av pellets på bulk så är jag väldigt tacksam!!!

Finns många bra leverantörer, men det hjälper inte om förrådet inte är korrekt byggt. Hur är det med detta? Vad har du för typ av inblåsningsdämpare osv för att pelletsen inte ska slås sönder i förrådet?

I 95% av fallen med trasig pellets beror det på förrådet. Iaf i min del av landet.

Jag har en cyklon i taket på förrådet där pelletsen får gå runt ett tag och tappa fart innan den ramlar ner.
I instruktionerna står att man ska ta bort sågspånet i botten varje år men jag hittar nästan ingen spån.
Leverantör är Skellefteå kraft.

Protte

Det är ingen större konst att kombinera. Jag har erfarenhet från Nibe och där låter man helt enkelt värmepumpen vara den primära uppvärmingen (precis som du tänkt). Istället för att elpatronen går igång så startar den pelletspannan.
Som extra backup sätter man med fördel en elpatron i acktanken ifall pelletspannan strular. Detta ger dig ett helt automatiskt värmesystem.

Värmepumpen kommer dock inte ge så mycket när det är kallt ute och när framledningstempen är hög (över 55 grader ungefär). Det är nog de avgörande parametrarna för ditt val.

• Gilla
fuinho
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.