Tänkte byta cirkulationspump då den bef ger en massa oljud och dessutom har den några (läs många) år på nacken. Men hur vet man vilken man ska ha? Maxhöjd borde väl vara skillnaden mellan pump och det högst placerade elementet eller är det tryckkärlet på vinden? Hur många liter vill man att den drar runt/minut?
Jag har en kombipanna med pelletsbrännare, shuntautomatik och gamla radiatorer (s.k fläns?).

Tryckkärl. Har jag det också som har vattenburet i 2 plan med frånluftpanna? Ska detta trycksättas på nåt sätt utöver vattnets tryck som jag har på 1,2 bar?

Förtryck i expansionskärlet skall vara (statiska höjden +0,3bar) och med den statiska höjden menas från anslutning på expkärlet till högsta belägna punkt i huset.
www.pumplotsen.se där kan du kolla vilken pump du skall ersätta din befintliga med, kontrollera byggmåtten på pumparna för ibland måste man sätta en adapter ochså..
det finns väldigt många faktorer som påverkar men en vanlig villa brukar inte kräva något särskilt för att välja pump..

Redigerat:
Om du skriver vilken pump du har nu så kanske du kan få förslag här.

Jag tror inte det finns något som kan visa vad det är för en pump. Grön 3-fas... inga skyltar... kan vara från 60-tal eller tidigare

Det finns ofta en instansad text på pumpen, men om den är jättegammal kanske märkningen nöts bort. Då är det bara välja en pump som passar byggmåtten och är 3fas. De går med största sannolikhet att montera in vilken typ av pump du Hittar. Små system kräver inte så avancerade pumpar, men tänk på att köpa en varvtalsstyrd pump så sparar du pengar i långa loppet.

Varför en 3-fas pump? Låter våldsamt för en vanlig villa.. En normal villa klarar sig på en 25-60 el liknande, men kolla byggmått osv. Är den gammal är det nog flänsad anslutning.

För att det går inte att montera en 1fas direkt utan ingrepp...

Krilleman
Tommor skrev:
För att det går inte att montera en 1fas direkt utan ingrepp...
Jo, utan ingrepp kan man isolera två faser och bara använda en fas, nolla, och jord. Ännu bättre är ju att ta bort propparna för dom två faserna som då inte används. Men nu börjar det lukta OT.

Lika enkelt som att koppla en 3-fasare!

Fast fördelen är ju att en vanlig villapump inte kan gå baklänges på 1-fas!

Men el är ju ett område för sig som ska hanteras av behörig elektriker!

krilleman_215 skrev:
Jo, utan ingrepp kan man isolera två faser och bara använda en fas, nolla, och jord. Ännu bättre är ju att ta bort propparna för dom två faserna som då inte används. Men nu börjar det lukta OT.

precis det jag menar...

krilleman_215 skrev:

Men funkar det verkligen att göra så på omoderna grejer?
Jag misstänker att deras pump bara sitter med en fyrledare 3 fas och jord.
En modern 3fas är ju 3 fas,jord och nolla. Där kan man kan kanske göra som du skriver, och strunta i två faser.
Men om det är en gammal kabel så finns ju ingen nolla!
Och då blir det ju väldigt fel och farligt...

jag är inte elektriker men det känns väldigt riskabelt att göra som du säger då det kanske skickar 1 fas in på nollskenan och jorden..

Redigerat:
Och motorskyddet som suttit på den gamla pumpen, det ställer väl till det med den nya då den har ett inbyggt skydd..

Redigerat:
Jag skulle bytt till 1-fas, det lär ju finnas nån stans i pannrummet..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.