Detta är alltså som golvlister (modell större) som även fungerar som element i ett vattenburet system:http://www.thermaskirt.com/

Ska man tro på dem så verkar det ju onekligen bra.
De har tydligen också anlitat KTH för att få fram sina resultat:
http://www.thermaskirt.com/downloads/technical/swedish-institute-climate-research-report.pdf

Vi har t.ex. ett rum med fyra dubbla altandörrar där vi under de kallaste delarna av året har märkt att golvvärmen inte riktigt orkar hålla rummet på 21 grader. Eftersom vi har uteslutande vattenburen golvvärme vore detta ett bra komplement eftersom dessa "paneler" också fungerar bäst vid max. 45 graders framledning.

Det man kan läsa i rapporten är att det framgår att det finns viss tveksamhet från KTH om detta kan fungera som den enda värmekällan men samtidigt drar de slutsatsen att eftersom man värmer luften vid väggarna längst ner får man en mer effektiv fördelning av värmen...

Har inte fått fram några priser tyvärr...

Vad tror ni?
:thumbup: eller :thumbdown:

Hittade denna i KTH's rapport:

A good practice guideline is that installed length
of radiant baseboards per room should be around 12 m and not
exceed 15 m. In this study it has been revealed that 12 m long and
0.185 m high radiant baseboards were able to give the same amount
of heat as a 0.5 m high and 1.2 m long panel radiator of type 22.

Om man höftar på ett rum på 12kvm (4x3m) så lär man ju behöva runt 600W radiator till det (TP22 512) och då borde det ju vara ungefär samma längd på listen som ryms in t.o.m. om man räknar på två dörrar...

Som primär uppvärmning skulle jag inte satsa på det här nej. kallras lär ju bli lite besvärligt kanske.

De där låga radiatorerna (det är ju det de är) kan ju inte placeras under dina altandörrar.
Så det kommer fortsättningsvis att bli ett häftigt kallras från dörrarna tror jag.

Men jag förstår inte riktigt ditt exempel
Vi har t.ex. ett rum med fyra dubbla altandörrar
...
Om man höftar på ett rum på 12kvm (4x3m)...
Fyra dubbla altandörrar är väl 6,5 - 8 meter glasvägg?
Det är väl fråga om ett avsevärt större rum än 12 kvm?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.