Står just nu på 80c och kan ställas mellan 30c och 85c.

Undrar ifall man skan spara el genom att ställa ner tempen till runt 40c?

Borde vara mindre förluster....

Om du kan spara el genom att sänka tempen kan jag inte uttala mig om, men, sänk inte under 60 grader. Det är då risk för legionella.

Det är lite beroende på storlek av beredare och behov av varmvatten. Skulle ändå säga att lagom temp är 60-70 grader, och så ställer du blandningsventilen på ca 55 grader. Håller med föregående, ställ inte termostaten under 60 grader.

65 grader är bra.. Ju högre temp du har ju högre blir stilleståndsförlusterna i beredaren

den va ställd på 80c sen vi köpte huset för över ett år sen!

ställde ner den till 50c och hotade frun med stryk ifall hon använder varmvatten ;)

A-O skrev:
ställde ner den till 50c
Jag skulle inte gå under 60 grader. Läs varningarna tidigare i tråden om legionella.

ja vi får se om 3månader ifall jag lever

dör hellre i aids än ger eon mina pengar

A-O skrev:
dör hellre i aids än ger eon mina pengar
Ja så kan man ju också resonera :| Hoppas din fru och eventuella andra i hushållet håller med dig...

ichgary skrev: Ju högre temp du har ju högre blir stilleståndsförlusterna i beredaren. Vetgirig och okunnig som jag är undrar jag - Vad menas med "stilleståndsförlust"?

Om vattnet i beredaren har toppat till 80 och sedan stor oanvänd, all energi som inte används är stilleståndsförlust..

Alfredo skrev:
Ja så kan man ju också resonera :| Hoppas din fru och eventuella andra i hushållet håller med dig...
har inte ens frågat, behöver inte när man är mannen i huset.

Vad har du för uppvärmning i huset?

du tänkte ifall förlusterna "hjälper till" att värma utrymmet där vvbn står?

Ja för är det så är det meningslöst att sänka vvb....

Man behöver ju så mycket värme på sommaren...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.