Jag håller på att renovera ett antal rum i huset, och lägger ner golvvärme vattenburen.
Jag har ett rum som inte kan renoveras ännu, som ligger bortanför rummet där fördelaren placeras, motstående sida. Frågan är nu hur jag skall förbereda i golvet mellan fördelaren och detta rummet, så att jag kan komma fram med rör senare.

Jag har tänkt två alternativ

1. Lägga ner två rör i golvet och dra in det i det orenoverade rummets garderob. Plugga det och skarva på när den dagen kommer.

2. Det andra alternativet är att lägga ner tex 2 st 50mm PVC rör i golvbjälklaget och sedan skjuta igenom röret när det är dags.

Alt 1. Är definitivt enklast, men då får jag antingen montera upp röret med en luftning i skrubben, eller ha en dold kopplingsskarv i golvet, vilket jag inte tror är tillåtet.

Alt. Bra om allt fungerar. lite jobbigare att få ner 50mm eller rent av 70mm Rör i bjälklaget, måste korsa 3-4 golvreglar. Är dessutom rädd att när det väl är dags, så lyckas man inte pressa igenom rören. De är ju ganska styva. Längden i golvet blir nog ca 5,5-6,5m. Golvvärmerör Rör 19mm.

Alla synpunkter och tips är välkomna....

MVh
Morgan

När jag köpte golvvärmeprylar fick jag med en slags robotslanh eller vad det kallas.. Den la jag i bjälklaget så den dag jag ska använda det tänkta rummet är det bara dra igenom golvvärmeslangen hoppas jag iaf:)

Jag gjöt ner två 40mm avloppsrör, ett tillopp och ett för returen...med dragtråd för säkerhets skull.

Jag la 25mm LK "tomrör" på bottenplattan och säkrade dessa med klämmor spikade i betongen i slutet/början av rummet samt fixerade resten med fogskum. Det är viktigt att inte böja slangarna för mycket. Sen var det bara att trycka igenom PEX-slangen när det var dags. Upp till 10m gick att trycka utan draglina.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Tack för svaren. Verkar inte som det är några problem att skjuta genom rör i efterhand, om jag lägger ner skyddsrör etc. Har en hel del 50 slang hemma, så jag försöker lägga en rakast möjligt.

Morgan

Det är "svaga kurvor" som gäller när du lägger tomrör. Om det skiter sig kan du alltid dra igenom vanlig draglina först, sen både dra och trycka PEX-slangen igenom. Har du flera rum som slangen ska gå igenom kan du lägga tomrör i "segment" som du skarvar med gummihylsa i efterhand.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.