5 544 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Kalla element på övervåningen Nibe panna 360p
hej!
Har vattenradiatorer i huset och en Nibe 360P fighter panna med frånluft. Och vi har alltid problem med att få värme på övervåningen. Elementen på nedre pal kan vara ljumma och på övreplan är de kalla. Jag har avluftat elementen med det var inge luft i de (huset är 5år). Kan det ha något med trycket i pannan att göra? Ligger på 1. Har trycket något med hur hårt pannan pressar ut vattnet i ledningarna? Ska jag höja trycket så vattnet "orkar" upp på övervåningen?
Vet ju att vissa pannor också fungerar dåligt när det är mellan +0 - +5 ute, man får en "rå känsla" inne då.
Någon som har nåt tips?
//Micke
Har vattenradiatorer i huset och en Nibe 360P fighter panna med frånluft. Och vi har alltid problem med att få värme på övervåningen. Elementen på nedre pal kan vara ljumma och på övreplan är de kalla. Jag har avluftat elementen med det var inge luft i de (huset är 5år). Kan det ha något med trycket i pannan att göra? Ligger på 1. Har trycket något med hur hårt pannan pressar ut vattnet i ledningarna? Ska jag höja trycket så vattnet "orkar" upp på övervåningen?
Vet ju att vissa pannor också fungerar dåligt när det är mellan +0 - +5 ute, man får en "rå känsla" inne då.
Någon som har nåt tips?
//Micke
Vet du om temperaturen i rummen på öv är rätt, och vad har du för luftfuktighet, så här års kan det kännas kallt pga. att värmepumpen suger in den råa uteluften och då känns det kallt så kolla med en termometer innan du börjar pilla på pannan.
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Om det är 1 bar du menar är det lika med 10m tryckhöjd. Öka trycket något, finns förmodligen en övertrycksventil som öppnar vid 1,5 bar.
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Verkar vara problem med cirkulationen. Igensatt kanske. Är de i slutet av slingan?
Klicka här för att svara