2 052 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Extra värmeslinga för framtida bruk i ingjuten golvvärme
Hej!
Jag tänkte installera golvvärme i samband med att vi gör om badrummet på ovanplan. Det är ett trägolv med isolering under och jag ska gjuta in armering utan konstigheter.
Så läste jag att elektrisk golvvärme har en beräknad livstid på 25 år! Det är ju när man är gammal och frusen som den måste fungera, och badrummet tänkte jag skulle hålla i 50 år!
Kan man gjuta in en extra slinga för golvvärmen som man men koppla in när den första är uttjänt? Vad kan man göra annars?
Mvh,
Andreas L
Jag tänkte installera golvvärme i samband med att vi gör om badrummet på ovanplan. Det är ett trägolv med isolering under och jag ska gjuta in armering utan konstigheter.
Så läste jag att elektrisk golvvärme har en beräknad livstid på 25 år! Det är ju när man är gammal och frusen som den måste fungera, och badrummet tänkte jag skulle hålla i 50 år!
Kan man gjuta in en extra slinga för golvvärmen som man men koppla in när den första är uttjänt? Vad kan man göra annars?
Mvh,
Andreas L
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Ett 50 år gammalt badrum idag gjordes 1963 - de brukar vara rätt äckliga när de är så gamla.
Jag tror inte ett badrum som renoveras idag kommer hålla längre än då, snarare tvärtom. Oavsett det så tror jag inte det är slitaget som gör att GV -slingan förväntas hålla mer än 25 år.
Jag tror inte ett badrum som renoveras idag kommer hålla längre än då, snarare tvärtom. Oavsett det så tror jag inte det är slitaget som gör att GV -slingan förväntas hålla mer än 25 år.
Många badrum är i praktiken äldre än 25 år när de bytts ut, och då har dessutom utvecklingen på material gått framåt sedan de byggdes. Det jag renoverar nu är från 1975, och det är bara en liten bit väggregel som är lite mörk precis vid duschen.
Om 25 år är jag knappt 65 år, och håller då badrummet 10-15 år till så kastar jag in handduken sen och flyttar in på äldreboendet Ättestupan.
I praktiken tror jag att badrummet håller så länge jag bryr mig, men jag vill ju inte bli av med värmen i badrummet när jag är 70 år! Jag kanske drar fram el till en radiator och gömmer bakom en kakelplatta, så kan jag knacka fram det när jag blir gammal och golvvärmen lägger av... (Man kan ju också fräscha upp ett badrum efter 25 år utan att bila upp hela golvet.)
Finns det inget system där man drar slingan i ett rör så att man kan dra en ny senare? Men typ olja i eller något så att man inte blir av med för mycket effekt?
Om 25 år är jag knappt 65 år, och håller då badrummet 10-15 år till så kastar jag in handduken sen och flyttar in på äldreboendet Ättestupan.
Finns det inget system där man drar slingan i ett rör så att man kan dra en ny senare? Men typ olja i eller något så att man inte blir av med för mycket effekt?
Går det inte att dra vattenburen golvvärme?
PEX-slang har ju normalt sett en livslängd på 50 år. Det finns ju golvvärmeslang på endast 8mm så den bygger ju bara marginellt mer än vad en el-slinga skulle göra.
PEX-slang har ju normalt sett en livslängd på 50 år. Det finns ju golvvärmeslang på endast 8mm så den bygger ju bara marginellt mer än vad en el-slinga skulle göra.
Medlem
· västra götaland
· 1 017 inlägg
Har funnits i 40 årblackadder skrev:
http://www.uponor.se/newsroom/news-and-pressreleases/bld_uponor_pex_40_ar.aspx
Hmmm, men det känns ju så bökigt att värma vattnet, pumpa runt det mm... Vi har inget vattenburet värmesystem i huset för övrigt... Om det inte dyker upp några andra tips så blir det att gömma en dosa bakom en kakelplatta, så får jag knacka fram den när det är dags att installera en radiator. Jag behöver ju inte dra kablarna. Så får jag se hur senil jag blivit när golvvärmen lägger av, om jag hittar den. ;-)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden