Hej! Nyligen flyttat till ett hus som har en nibe compact e 300 från 93. Den har 3 fas kopplat till sig. Har haft den på nu i ca ett dygn så den bör ju värmt allt vatten och stå lite mer vilande.. men ändå visar elmätaren att huset drar ca 3.5kw (0.5kw om jag stänger av den.)
Det är lite kallare i källaren så misstänker att den får jobba lite extra, men den borde väl ändå slå av till slut?
Varmvattnet blir väldigt varmt, så jag funderar på om man kan ställa ner termostaten på den så att den och därmed kanske sparar lite. Enligt instruktionsboken ska det finnas ett reglage, men jag hittar bara en knapp som är antingen av/1kw/3kw. Jag hade ju hellere haft den att värma snabbt på 3kw och sedan vila än 1kw länge, men bara ställa ner temperaturen som den siktar på.

Någon som vet något om denna beredare och hur man ställer ner den? Är 1kw/3kw lägena temperatur och inte effekt?

Tack!

Nibe compact är en varmvattenberedare och har inget med värmen i huset att göra. Vredet där du väljer mellan 1 och 3 kW reglerar effekten på elpatronen. Det går åt lika mycket energi att värma vattnet oavsett inställning, men det går fortare med 3 kW läget. (Drar mer, men under kortare tid). Elpatronen drar inget när inställd temp är uppnådd, då bryter termostaten den.
Du bör ha termostaten på 65-75 grader, och sen reglerar du utgående temperatur med blandningsventilen som sitter undertill.
Alltså, du förbrukar ingen el om du inte tappar ur varmvatten, förutom det lilla som går åt för värmeförluster genom isoleringen i beredaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.