Denna hade kärvat ihop. På en annan fanns det fortfarande lite rörlighet i ventilen så det gick att trycka på piggen så att ventilen till slut lossnade och rörde sig hela vägen. På denna drog jag lite i piggen men då kom den loss helt och det droppade lite från hålet. Satte tillbaka pinnen och det verkade tätt men icke. Det fuktar så saktelika runt pinnen..

Så frågan är:
- Kan man byta ngn packning i denna så den blir tät igen?
- Måste man tömma/frysa systemet då eller går det att göra på plats med trycket på?

20131109_001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P
Undrar samma sak, vet dock att de sitter en packning innanför som går att byta..

Redigerat:
P
jag har nu bytt samtliga på mina 15 element. Jag böt packningen som sitter med en 12mm ringnyckel och de behövdes bara de och en trasa. Stängde ej av pump eller sänkte tryck i systemet, de droppade bara lite då packningen var helt borta.

Passade på att byta termostater också till nya Danfoss. Vilken makalös skilldnad de blev på klimatet i huset!

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Stämmer bra! 12:ans nyckel passade. Kom några droppar. Tre packboxar bytta samt ny termostat 2960..

Dock är det några ventiler som är i innersta läget (avstängda) och som inte verkar vilja ploppa ut självmant. Kommer inte åt att dra i dem. Provade att knacka på utsidan men utan resultat.

Hur gör man då? Går det att skruva på stora ringen men då kommer väl fullt tryck sprutande?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.