Angende jfb. om jag fattat rätt så stänger den av enbart om det läcker ström till jord.
För övrigt bryr sig inte jfb om vad strömmen används till. Vill du ta livet av dig genom att hålla i ett par stumpstickor i ett uttag så löser inte jfb för det. Inte heller löser den om du använder strömmen för att starta en brand.

D09
Backar 😉

Tur att säkringar finns 👍👍👍

spiskrok skrev:
De flesta aparater som finns i hemmet är inte jordade således påverkas inte JFB av fel i denna utrustning
Jo, det gör den visst, går strömmen annan väg än genom nollan löser jfb...

D09 skrev:
Likaså plasthandtagen gav upp vid värme och när man skulle öppna dörren så lossade det helt enkelt och personerna blev isåfall innelåsta.

Tycker det låter helt sjukt.

Någon som hört detta innan eller har andra saker i hemmet som är en risk vid brand?
Fast å andra sidan - Det årtionde man använde sig av plasthandtag och plastlister var ju både dörrar och innerväggar tunna som kartong så en alternativ väg ut eller in torde inte vara ett svårt hinder att forcera med lite våld! :D

D09 skrev:
Skulle väl vara om det brinner på andra sidan dörren.

Sant, nog ett problem för rökdykare.

Gällande cellplast så berättade min konstruktör att han ritade ett hus i cellplast ( som en kul grej ) sen såg man en tidningsartikel ang en brand..

Gissa vilket hus ha ha
det brann ner redan i byggstadiet.

Den cellplast jag har hemma ligger under mark så den är nog inte speciellt farlig.

Däremot alla plastgrejor som ligger löst inne som orsakar farliga gaser.

By the way. ( OT ) [bild]

Skål! Nu är det lördag!
Är det så varmt på andra sidan dörren att handtaget är mjukt. Då vill man förmodligen inte öppna dörren ändå...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.