En tanke som kanske kan komma någon annan till glädje:
Jag har en gammal öppen spis som av en tidigare ägare försetts med en insats.
Fungerar i princip bra, men värmespridningen är sådär. Det blir varmt så in i h-e
inne i spiskupan men relativt lite av värmen sprider sig i rummet.
Så jag köpte en pelarfläkt och ställde bredvid insatsen. Den blåser in rumsluft från
ena sidan, går bakom insatsen och tar med sig all värme ut på andra sidan.
Det blir turbovärme!! Fläkten kostade 350 Kr och var verkligen väl investerade
pengar.
Nu skall jag bara göra något snyggare att ställa fläkten på. Just nu står
den en tom plastburk. Funktionellt, ja. Snyggt, nej!
Jag har en gammal öppen spis som av en tidigare ägare försetts med en insats.
Fungerar i princip bra, men värmespridningen är sådär. Det blir varmt så in i h-e
inne i spiskupan men relativt lite av värmen sprider sig i rummet.
Så jag köpte en pelarfläkt och ställde bredvid insatsen. Den blåser in rumsluft från
ena sidan, går bakom insatsen och tar med sig all värme ut på andra sidan.
Det blir turbovärme!! Fläkten kostade 350 Kr och var verkligen väl investerade
pengar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu skall jag bara göra något snyggare att ställa fläkten på. Just nu står
den en tom plastburk. Funktionellt, ja. Snyggt, nej!
Produkter som diskuteras: "Fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Förvisso har du rätt i det. Men om du tittar noga på bilden så har jag sån tur att fläkten passart-quick skrev:
exakt i höjdled. Den kommer att ta i innan den välter, så jag klarar mig från detta problem.
Flöjten5: Skulle detta inträffa så måste jag medge att då gick jag nog på en blåsning (!!)
när jag köpte den!
Roland53. Jag är fullt medveten om detta. Eldar jag utan att köra fläkten så måste den flyttas
bort. Men jag har haft en vanlig bordsfläkt stående där tidigare, och hittills inga skador på den.
Blåsa iväg kassetten? En kassett väger typiskt 100 kg.Flöjten5 skrev:
Sedan tror jag inte vinsten är så stor egentligen. Utan fläkten försvinner inte värmen utan murstocken värms upp lagrar den till långt efter man slutat elda. Med fläkt värms rumsluften upp snabbare med det blir kallare fortare.
Min vilda gissning är att det var ett skämt med blåsningen...pelle242 skrev:
Ja förlåt, kunde inte låta bli 
Jag gillar din idé, även om det såg lite farligt ut. Men juste med lite varmblås! Är av den uppfattningen att man 2013 i Sverige ska kunna ha råd att bli marinerad i varmluft under vinterhalvåret.
Jag gillar din idé, även om det såg lite farligt ut. Men juste med lite varmblås! Är av den uppfattningen att man 2013 i Sverige ska kunna ha råd att bli marinerad i varmluft under vinterhalvåret.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden