Jag ska bygga ett garage som kommer att vara ca 60kvm. först tänkte jag endast isolera det för att hålla ute lite av kylan. Men nu funderar jag på om jag inte lika bra kan ha det uppvärmt, då jag ändå ska isolera.
Jag tänker mig att det bör räcka med ca 15 grader i garaget. Vattenburen värme är inget alternativ. Är eluppvärmda element det bästa? Finns andra alternativ? Vad tror ni elkostnaden skulle bli ungefär att hålla garaget uppvärmt till ca 15 grader?
Jag tänker mig att det bör räcka med ca 15 grader i garaget. Vattenburen värme är inget alternativ. Är eluppvärmda element det bästa? Finns andra alternativ? Vad tror ni elkostnaden skulle bli ungefär att hålla garaget uppvärmt till ca 15 grader?
Jag har en luft/luft värmepump i mitt gamla garage som är byggt på 70-talet. 100m² stort, gjutet i siporex-block och plåttak med lite isolering, gamla 2-glasfönster än så länge. Pumpen har suttit där 1½ år ungefär nu, under förra vintern drog den 1500-2000 kWh. Då har jag underhållsvärme på pumpen (billig JULA-pump) och håller ca 10 plusgrader inomhus. Överkomligt. Däremot orkar den inte hålla tempen när det är riktigt kallt, när det var -20° var det precis över nollan inomhus, men det är en annan sak. Det har inte frusit inomhus åtminstone.
Nybyggt på 60m² borde inte ta mer än så. Sen kan det vara skillnad på Skåne och Stockholm, men inte så extremt.
Nybyggt på 60m² borde inte ta mer än så. Sen kan det vara skillnad på Skåne och Stockholm, men inte så extremt.
Ja men det låter faktiskt överkomligt. 10 grader kan man ju leva med och 1500-2000kwh i förbrukning.Mr B skrev:Jag har en luft/luft värmepump i mitt gamla garage som är byggt på 70-talet. 100m² stort, gjutet i siporex-block och plåttak med lite isolering, gamla 2-glasfönster än så länge. Pumpen har suttit där 1½ år ungefär nu, under förra vintern drog den 1500-2000 kWh. Då har jag underhållsvärme på pumpen (billig JULA-pump) och håller ca 10 plusgrader inomhus. Överkomligt. Däremot orkar den inte hålla tempen när det är riktigt kallt, när det var -20° var det precis över nollan inomhus, men det är en annan sak. Det har inte frusit inomhus åtminstone.
Med inredd övervåning skulle det bli 7500kwh/år. Frågade dom om siffran stämde och de sa att det stämmer. Drar värmepumpen mer är det något fel.
Men för att återgå till topicen. En luftvärmepump kanske är det bästa alternativet. Det kändes som att det skulle bli väldigt dyrt med element. I alla fall orimligt dyrt för att ha lite halvhyfsat varmt på vintern i alla fall.
Men för att återgå till topicen. En luftvärmepump kanske är det bästa alternativet. Det kändes som att det skulle bli väldigt dyrt med element. I alla fall orimligt dyrt för att ha lite halvhyfsat varmt på vintern i alla fall.
En till fråga. När man isolerar ett garage, måste man ha diffusionsspårr på insidan av isoleringen då?
Garaget kommer monterat men oisolerat, isolering medföljer dock. Tänkte sätta isolering och sen panel på insidan.
Garaget kommer monterat men oisolerat, isolering medföljer dock. Tänkte sätta isolering och sen panel på insidan.