Hej,
i går kväll valde vår vvb att gå i strejk och spotta ut allt vatten på källargolvet istället. Tursamt nog var vi hemma och upptäckte det omgående så det lär inte bli vattenskador.

Det fanns pryttlar hemma för att kunna koppla förbi så vi i alla fall har kallvatten nu.

Nu nu måste vi fatta beslut: reparera beredaren eller köpa ny?

det är en vvb från 2005 med rostfri tank (OSO 16 RK, 3 kW). Hyfsat bra, med andra ord.

Det som gått sönder är ett uppåtgående (från botten) blandningsrör i koppar. Gängorna är helt borta. Kan man gissa att den går att få tag på som reservdel för en tusenlapp?

En ny vvb kostar 8000-10000 kr.

Är värt att renovera/laga en 8 år gammal vvb? Eller går den i alla fall sönder inom ett par år?
Vad brukar ge upp på en vvb?

Hjälp oss med helgplaneringen!

Den ska du definitivt laga.
Undrar bara hur den gick sönder......:confused:

ullberg
Min VVB är från -78, jag ser den förvisso sedan länge som avskriven, men det tycks inte beredaren vara medveten om då den inte visar några tecken på att ge upp...

Har du inte väldigt aggressivt vatten tycker jag du i alla fall ska kolla vad det kostar att laga. Sen finns det ju det där problemet med väldigt hög arbetskostnad i Sverige, och att betala lika mycket för att laga som att köpa nytt, tja det kanske det inte är värt...

/U

Krilleman
BorgP skrev:
Det som gått sönder är ett uppåtgående (från botten) blandningsrör i koppar. Gängorna är helt borta. Kan man gissa att den går att få tag på som reservdel för en tusenlapp?
En bild på problemet skulle underlätta problemlösningen enormt!

Har aldrig lagt upp nån bild, premiärprovar.

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det gick.
Den är i mässing, inte koppar.
Under topphålet är gängorna borta, de som syns på bilderna är allt som var kvar.

Det var väldigt mycket rost i tanken, vi har vattenledningar från 50-talet. Ska man försöka få ut det? Skruva bort värmeelementet och använda vattenslangen ute? Risker med det?

Har man man inte zink-anoder i vvb nuförtiden? Har ett svagt minne från barndomen om byte av såna. Rostfri tank och mässingskopplingar borde ju ge galvanisera strömmar.

Arbetet fortsätter.
Det är ett gammalt hus som haft flera ägare och många tillkommande lösningar genom åren.

Vi har en gammal bergvärmeanläggning som ger halvvarmt vatten. Därför satte någon tidigare ägare in varmvattenberedaren som tillskott.
Men vi får tillräckligt med varmt vatten för en kort dusch per dag. Var fjärde dag i vår familj. :)

Dessutom står oljepannan från annodazumal kvar, med elpatron och stor vattentank. Vi har tänkt slänga ut den, men inte kommit dit.
Vi kan alltså ordna varmvatten med lite mek och högre elräkning, medans vi försöker laga den moderna vvb:n.

Krilleman
Hoppsan! Det där ser ut att vara "olagningsbart"

En ny anslutningsgänga skulle vara rätt väg att gå, men var hittar man en sådan? :x

Anoder finns normalt bara i emaljerade beredare.

Alla rostfria beredare har ju mässing som material i anslutningen!

Krilleman
Och som ett förtydligande då, är ju att jag menade hela delen som visas på bild, och inte bara själva gängan.

Visst kan man löda bort bara gängan och löda på en ny, men det känns mer problematiskt enligt mitt tycke.

Man räknar väl med minst 20 års livslängd på en VVB. Vår byts på måndag, den är gått i 42, så vitt vi vet utan åtgärd, men så har vi väldigt snällt vatten.

Krilleman
Anna_H skrev:
Man räknar väl med minst 20 års livslängd på en VVB. Vår byts på måndag, den är gått i 42, så vitt vi vet utan åtgärd, men så har vi väldigt snällt vatten.
Jo, men det har mycket att göra med kvalitén på sitt tappvatten!

I en "grann-by" är det vanliga vattnet aggressivt som tusan och i det lokala äldreboendet (som jag med säkra källor = jag) kan jag intyga att man har plast-rör fram till blandaren!

Vi försöker laga. En granne hade utrustning för att göra rent metallbitarna ordentligt. Nya gängor ska lödas på. Det är värt ett försök.
Det vore trevligt om vvb höll i 15 år till. Det är många julklappar man kan få för de pengar som behövs för att köpa en ny.

En en bild på mojängen efter rengöring, men innan lödning:

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
En fråga till: hur vet man om man har aggressivt vatten? Det enda jag vet är att det kommunala vattnet är neutralt, gränsande mot mjukt.
Tillägg:
från vattenleverantörens hemsida:
"Vattnet är medelhårt, nära mjukt och svagt basiskt vilket motverkar korrosion. Vårt vatten håller mellan 5,5 och 6,5odH, tyska hårdhetsgrader. "

Redigerat:
Böt vår efter 36 år i samband med renovering. I vår föreningslokal gick berederaren från 77 sönder och gjorde vatten skador. Då beredaren var äldre än 30 år så blev det ingen ersättning från försäkringsbolaget. Hur länge den håller är svårt att säga beroende på modell och vatten. De är väl inte heller skyldiga att ha specifika reservdelar till den efter 25-30 år? I vårt område med hårt vatten från 77 har flera bytt sina för en ca 8-10 år sedan. Så visst är det värt att försöka laga den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.