Hej!
Jag har 2 frågor. Jag har frågat tidigare om erfarungen med Fokus Eko 40 Panna. Jag har köpt så en. Är tveksam hur jag skulle vardera systemet. Delvis funkar detta, delvis inte. Jag har nu en diskussion med Metrotherm (leverantör panna), leverantör från laddomat (21) och rörmokare om problemet att fläkten på pannan stänger av för tidigt. Enligt Metrotherm skulle Fokus-panna klara 2500 l. ack. tanker till nästan 90 gr. Men fläkten stänger av om temp. på toppen är 75 gr, och på botten av varmvattenberedare på 60 gr. Är detta normalt? En fråga till: är temperaturen på toppen av laddomat den temperatur från vatten från pannan? Temperaturen på laddomat kommer aldrig över 82-83 gr.
Tack för svaret eller funderingar.

mvh,
Chris
 
Jo översta visar temp från panna, ner till höger temp från tänk och den till vänster "blandat"till pannan, iaf om det är en 21:a
 
Tack för svaret! Så det stämmer.
Nu hoppas jag att någon kan svara på övriga problem.

mvh, Chris
 
C
Hej,

Jag har samma panna kopplad till en 2400L acc tank. Den installerades 2009 och jag hade exakt samma problem som du med att fläkten stängdes av innan tanken var fulladdad.

Ringde upp tillverkaren (bor i Finland ) och talade länge med personen som har utvecklat pannan.
Efter att han förståd att jag inte var någon tafatt person som inte visste vad jag gjorde så började han berätta och bekräfta mina misstankar....

Tacka EU och alla överförsiktiga personer som kräver mer o mer säkerhetsutrustning.....
På grund av att pannan inte har aktiv ( SYR i Sverige?) kylning av pannan vid överhettning så är fläkt termostaten satt så lågt..

Naturligtvis så kunde han inte berätta åt mig vad jag skulle göra och det kan jag inte heller berätta åt dig, i varje fall inte helt exakt vad man skall göra......

På frontpanelen finns en termostat som man inte kan vrida på, skruvar man upp frontpanelens 4 skruvar så ser man hur tokigt stopparn på termostaten sitter....

Man skall alltid ha förstånd med sig när man förbättrar olika saker, jag kan nu ladda min acc.tank till 100 grader i toppen och 95 grader i bottnet utan att fläkten stannar. Fläkten stannar när pannan visar 110 grader ( trycksatt system -> kokar inte ännu) men det kräver att jag inte har för häftig eld i pannan.

Din acc.tank på 2500liter är helt perfekt till pannan, det ända som jag skulle vilja ha är större vedvolym så tanken blir full på ett bo.

MVH
Rasse
 
Tack för ditt utförliga svaret, Rasse!
Jag har också haft kontakt med Metrotherm (leverantör) men de säger att panna skulle värme upp tankerna upp till 90 grader. Men jag tror också att dem kan aldrig göra detta med de fabriksinställningnar.....
Hur mycket grader kan du värme upp 2400 l. tankerna med en elding?

mvh, Chris
 
C
Hej

För att pannan i orginal skick skall kunna ladda acc.tankarna till 90 grader skall det inte finnas någon laddomat i mellan... Det är mitt tycke i varje fall.

Ett full vedbo ( efter startbrasan ) brinner mellan knappa 2 timmar ( blandved ) och cirka 2,5 timmar ( bara björkved ). Ett fullt bo med björkved ger cirka 100kWh. När pannan är "rätt" inställd ger den cirka 40kW ut.


MVH
Rasse
 
Tack för svaret igen!
Jag ska ta kontakt med Metrotherm och rörmokare igen.

mvh, Chris
 
Christer1968 skrev:
Hej

För att pannan i orginal skick skall kunna ladda acc.tankarna till 90 grader skall det inte finnas någon laddomat i mellan... Det är mitt tycke i varje fall.

Ett full vedbo ( efter startbrasan ) brinner mellan knappa 2 timmar ( blandved ) och cirka 2,5 timmar ( bara björkved ). Ett fullt bo med björkved ger cirka 100kWh. När pannan är "rätt" inställd ger den cirka 40kW ut.


MVH
Rasse
På vilket vis hindrar laddomaten att komma upp i 90 grader?
 
C
Blackadder - det var lite tokigt skrivet av mig men principen var rätt

Hos mig är temp diffen över laddomaten cirka 12 grader, öppnar vid 72 och skickar tillbaka till pannan cirka 60 grader.
Då är pannans temperatur cirka 78 grader där den är som hetast OCH var termostaten för överhettningsskyddet är.
Nu när act.tanken blir varmare efter "första uppvärmingsvarvet" så blir returtempen till pannan högre och så ökar pannan tempen med 12 grader -> pannan överskrider 80 grader vid sin hetaste punkt och överhettningsskyddet stoppar fläkten.

Utan laddomat så skulle returtempen till pannan vara lägre och pannan skulle kunna gå en längre tid innan överhettningsskyddet stoppar fläkten. INGET jag rekommenderar för då går pannan för KALL.....
 
C
Chris

Hard du fått rätsida på pannan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.