Var tar kamin luft i från? Ut ifrån eller inne från rummet?

Ska man dra in en slang till kaminen?

Eftersom kaminen blåser ut luft genom skorstenen måste ju ny luft in någonstans. Antingen har man separat tilluft eller så ser man till att tilluft finns via spaltventiler i sovrum etc.

Separat tilluft är inte alltid enkelt eftersom det finns risk för kondens på ett sådant rör + att nyttan med det inte alltid är uppenbar. En modern braskamin förbrukar rätt lite luft jämfört med annan ventilation i huset...

Tack. Hur gör man tillluft till en kamin?

Ska montera en gammal husqvarna köksspis?

MathiasS skrev:
En modern braskamin förbrukar rätt lite luft jämfört med annan ventilation i huset...
En av Contura modellerna anger 25 m3/timme förbränningsluft

P
I mitt fall har jag ett rör som leder från en ventilationsöppning i grundmuren. Röret går genom isoleringen i bjälklaget och sista biten upp till själva kaminen är en flexibel slang som är isolerad. Slangen ansluter till avsett uteluftintag i kaminen.

...och boverket tycker vi ska omsätta 0,5 rumsvolymer per timme. Det blir mycket mer.

Hur tjock slang?

P
Min slang är ca 65mm, vilket är samma som anslutningen i kaminen. Men på min tidigare kamin var anslutningen 125mm så det varierar. Dimensioner påverkas också av hur långa rör man har, dvs hur långt det är till luftintaget i huset från kaminen.

Det man framförallt behöver fundera på är hur man kondensisolerar slangen/röret. Väldigt viktigt.

Claesk skrev:
Tack. Hur gör man tillluft till en kamin?

Ska montera en gammal husqvarna köksspis?
Du behöver inte göra någonting....

Jag har braskamin och FTX och har inga problem med att tända eller elda....

Med en gammal Husqvarna köksspis är det enkelt. Där har man inte tilluft utifrån eftersom den inte har en anslutning för detta.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.