1 547 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Hur mycket kan golvvärmen kosta tro ?
Hej
Vi funderar på att lägga eldriven golvvärme i ett badrum i källaren.
Golvkonstruktionen är idag enl följande: grus 16-32 eller liknande,15-40cm stenprocentad betong,5cm elefantmatta och sedan 15 cm betong .
Planen är att ersätta det övre betonglagret och elefantmattan med EPS betong och flytspackel.
I flytspacklet blir det eventuellt eldriven golvvärme.
Möjligheten finns att lägga vattenburet men jag misstänker att kostnaden och jobbet inte lönar sig för 4 kvadratmeter.
Jag kollade som hastigast på T2 blå och fick fram effekten 650 watt.
Frågan är hur många timmar/dygn man ska gissa att värmen går.
I rummet kommer det också att finnas en liten radiator.
Fredrik
Vi funderar på att lägga eldriven golvvärme i ett badrum i källaren.
Golvkonstruktionen är idag enl följande: grus 16-32 eller liknande,15-40cm stenprocentad betong,5cm elefantmatta och sedan 15 cm betong .
Planen är att ersätta det övre betonglagret och elefantmattan med EPS betong och flytspackel.
I flytspacklet blir det eventuellt eldriven golvvärme.
Möjligheten finns att lägga vattenburet men jag misstänker att kostnaden och jobbet inte lönar sig för 4 kvadratmeter.
Jag kollade som hastigast på T2 blå och fick fram effekten 650 watt.
Frågan är hur många timmar/dygn man ska gissa att värmen går.
I rummet kommer det också att finnas en liten radiator.
Fredrik
Kolla www.sigro.se så får ni bra tips/lösningar på golvärme.
Jag kan säga hur mycket min slinga går. Det är en 400 W slinga i ett badrum på 6 kvadratmeter. Golvet är träbjälklag över en öppen plintgrund. Bjälklaget är fullisolerat (220mm) med mineralull. Under detta sitter 50mm cellplastskiva som blindbotten. Total isolering är alltså 27 cm.
Med golvvärmen ställd på 26 grader i golvtemperatur så går slingan 60% av tiden vid värsta dygnet hittills (-16C som dygnsmedel). Normalt i januari är runt 30% (Göteborg). Jag skulle gissa att din slinga är lite överdimensionerad.
Med golvvärmen ställd på 26 grader i golvtemperatur så går slingan 60% av tiden vid värsta dygnet hittills (-16C som dygnsmedel). Normalt i januari är runt 30% (Göteborg). Jag skulle gissa att din slinga är lite överdimensionerad.
Lk har färdiga kit för små ytor. Har själv lagt detta i vårt badrum, är dock inte färdig med badrummet än så jag kan inte säga något om funktionen än...
http://www.lksystems.se/sv/LK-Syste...et/For-ingjutning/LK-Golvvarmepaket-L8M5-5-m/
Kostnad ca 2500kr
http://www.lksystems.se/sv/LK-Syste...et/For-ingjutning/LK-Golvvarmepaket-L8M5-5-m/
Kostnad ca 2500kr
Klicka här för att svara