Hej!

Jag och min bror hyr ett garage på 170kvm. En gammal industrilokal, tegel/betongväggar & tak.
och nu vill vi gärna åtminstone hålla denna lokal frostfri med tanke på att de är vatten indraget.

Vi är där allt som oftast var dag och jobbar några timmar och vill då gärna kunna öka på värmen till kanske 7-8 grader.
Tanken är att på något sätt skärma av ytan med tex presseningar från golv till tak och då blir den inramade ytan ca 7x7x5m = 2695m3 (för att lättare värma upp ytan när man är där)

Har kikat på följande:
värmepump
elbjörn
dieselkanon
dieselpanna

Frågan är vilken metod som är den mest kostnadseffektiva
Säg att man hyr garaget 3-5år framöver.

Fram med bra ideer nu:D

/Henrik

Har själv samma bekymmer, letar bästa värmesystem till mitt 180 m² garage.
Jag är även delägare i ett mindre, äldre garage som är ganska oisolerat, där har jag kört med en 30 kw dieselkanon, samt elfläkt på 20 kw.
Dieselkanonen var skitbra på att chockvärma, från strax under nollan till 15+ tog inte längre tid än nån halvtimme, problemet är ju att det luktade en del diesel. Elfläkt funkade också, tog längre tid att värma men kostar ju en hel del.
I mitt garage hemma har jag en oljepanna, den funkar bra än så länge men när oljan tar slut blir det ju knappast påfyllning, åt helvete för dyrt.

Det jag är inne på att skaffa är t.ex Bosch Compress 5000, två stycken för totalt runt 20.000:-.
SCOP på 3.8 och garanterad värmedrift till -30, samt underhållsvärme på +10º.
Betydligt mycket billigare än direktverkande el, och lättare att hantera än diesel.

Luftvärmepump kan jag rekommendera.
Dela av med pressenningar just ikring pumpen och ha flera luftslussar med pressenningar.
Jag har det i mitt garage och det fungerar otroligt väl.
Ta 2 pumpar och värm mer om så är.

Luftvärmepump är nog bästa valet för er. Billigt i inköp (bra när man hyr), enkel installation, borde funka bra i västra götaland, billigare värme än direktel, olja eller pellets för det mesta, inget eget arbete för den dagliga driften, ingen brandrisk.

Hade ni ägt fastigheten så hade kanske en markvärmeslinga varit ett vettigt alternativ förutsatt att ni kunnat gräva ner den själva.

Känner ni er händiga så kanske ni kan komplettera med en rejäl hembygd solluftvärmare. Kostar i det närmaste noll i drift och kan bidra med värme åtminstånde under vår och höst.

Tack för svaren!=)

Okej så majoriteten verkar rekomendera luftvärmepumpar, och presseningar m luftkanaler.

Om man nu skärmar av 7x7x5m så kanske de räcker med en pump på mellan 3.5-5kw?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.